زمین‌لرزه مهیب و مرگبار در جنوب افغانستان؛ پکتیکا و خوست

قهر طبیعت در دو ولایت جنوب شرقی کشور؛ پکتیکا و خوست، ساعت یک و نیم شب گذشته این دو ولایت شاهد زمین‌لرزه مرگبار بود؛ زمین لرزه‌ی که ده‌ها روستا را با خاک یکسان کرد.

شدت این زمین‌لرزه ۶٫۱ درجه ریشتر گفته شده که ولایات پکتیکا، خوست و بخش‌های از ولایات ننگرهار و لغمان را شدید تکان داده است. براساس آمارهای ابتدایی، در این رویداد ۹۲۰ تن جان باختند و ۶۱۰ تن دیگر زخم برداشتند.

بدنبال وقوع این زمین‌لرزه، نشست اضطراری کابینه به ریاست نخست‌وزیر برگزار و بر تلاش همه نهادها برای کمک و رسیدگی به قربانیان این رویداد تاکید شد.

تیم‌های نجات از مرکز و ولایات وارد پکتیکا و خوست شدند و روند انتقال زخمیان از طریق زمین و هوا به شدت ادامه دارد.

با اینحال ملاهبت‌الله آخندزاده رهبر حکومت، در پیامی، از تمامی کشورها و سازمان‌ها خواستار کمک به قربانیان و آسیب دیدگان این رویداد شده است.

عملیات نجات در چهار ولسوالی پکتیکا و یک ولسوالی خوست ادامه دارد، با گذشت هر ساعت شمار جان باخته‌گان و زخمیان در حال افزایش است.

با اینحال سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ایران و پاکستان ضمن ابراز همدردی با حکومت برای کمک به قربانیان این رویداد اعلام آمادگی کرده‌اند. حکومت نیز برای جان باختگان این رویداد ۱۰۰ هزار افغانی و برای زخمیان ۵۰ هزار افغانی کمک مدنظر گرفته است.

ازسویی دیگر، از اثر سیلاب‌ها در دو روز گذشته در هشت ولایت کشور ۱۱ تن جان باختند و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *