بیانیه نشست بریکس درباره مذاکرات روسیه و اوکراین

پایان چهاردهمین نشست بریکس در پکن با صدور یک بیانیه، بیانیه‌‌ای که در آن بر حل جنگ اوکراین و روسیه از طریق گفتگو تاکید شده است.

سران گروه بریکس شامل اقتصادهای نوظهور، پنجشنبه شب در بیانیه پایانی نشست خود از برگزاری مذاکره میان روسیه و اوکراین حمایت کردند.

در این بیانیه آمده است:

” وضعیت در اوکراین را به بحث گذاشتیم و بر مواضع خود که در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شده تأکید کردیم.”

سران بریکس شامل کشورهای روسیه، چین، هند، برازیل و افریقای جنوبی پس از اتمام چهاردهمین نشست خود به میزبانی پکن همچنین بر تعهد خود به جهان عاری از سلاح اتمی تأکید کرده و خواستار مشارکت معنادار کشورهای درحال توسعه و کمتر توسعه یافته شدند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با اشاره به چالش‌های اقتصادی در جهان و تحریم‌های غرب، از سران گروه بریکس خواست، علیه اقدامات خودخواهانه غرب همکاری کنند، ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه گفت:

” فقط از طریق همکاری سودمند مشترک و صادقانه می‌توانیم به‌دنبال راه برون رفت از این وضع بحرانی باشیم. این بحران به‌خاطر اقدامات بی‌ملاحظه و خودخواهانه کشورهایی معین در اقتصاد جهانی گسترش پیدا کرده است. “

رئیس‌جمهور چین هم در مراسم افتتاحیه مجمع تجاری بریکس، از امریکا و اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه روسیه درپی تحولات اوکراین انتقاد کرد و گفت، اعمال محدودیت‌های عمدی، به مردم در سراسر جهان آسیب می‌رساند، شی جین‌پینگ؛ رئیس‌جمهور چین افزود:

” بحران اوکراین زنگ خطری را برای جهان به صدا درمی‌آورد. حقایق بار دیگر ثابت کرد که تحریم‌ها یک شمشیر دولبه است.”

سران بریکس همچنین در بیانیه پایانی این نشست بر نیاز اصلاح سازمان ملل از جمله شورای امنیت تأکید کردند تا این سازمان فراگیرتر، موثرتر و کارامدتر شده و نمایندگی بهتری از جانب کشورهای در حال توسعه داشته باشد تا به میزان مناسبی به چالش‌های جهانی پاسخ دهد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *