افزایش نیروهای جنگی ناتو در شرق اروپا

عملیات نظامی روسیه بر اوکراین و نگرانی جدی ناتو از گسترش عملیات روسیه بر کشورهای عضو این سازمان، عملیات که ناتو را نگران ساخته است. ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید، آنان  در تلاش افزایش نیروهای واکنش سریع‌اش از ۴۰ هزار به ۳۰۰ هزار نفر است.

دبیرکل ناتو این اقدام و استقرار نیروها در شرق اروپا را از برنامه‌های راهبردی عنوان کرد و گفت، به این مسائل در اجلاس سران ناتو در روزهای آینده پرداخته خواهد، ینس استولتنبرگ گفت:

“ما گروه‌های جنگی خودمان را در بخش شرقی این ائتلاف افزایش خواهیم داد، نیروهای واکنش سریع ناتو را متحول خواهیم کرد، شمار این نیرو‌ها را به بیش از ۳ صد هزار نفر می رسانیم.”

هدف از این ساز و برگ‌های نظامی از سوی ناتو حمایت و دفاع از متحدان خاص ناتو گفته شده شده است. هرچند اوکراین عضو ناتو نیست اما دبیرکل این سازمان می‌گوید، در نشست پیش روی ناتو اوکراین هم فراموش نخواهد شد، دبیرکل ناتو افزود:

“اعضای ناتو در اجلاس روزهای آینده در مورد کمک‌های نظامی به اوکراین هم توافق خواهند کرد. انتظار دارم ناتو، روسیه را به‌عنوان عمده‌ترین و تهدید مستقیم علیه امنیت‌مان قلمداد کند.”

با اینحال، اوکراین همچنان در میان دود و آتش جنگ می‌سوزد، روسیه نیز در تازه‌ترین اقدامات نظامی‌اش یک مرکز تجاری را در شهر کرمنچوف اوکراین هدف حملات موشکی قرار داده است.

براساس گزارش‌ها در این حملات ۱۶ نفر کشته و ۵۹ نفر زخم برداشته‌اند. گروه جی ۷ که درحال حاضر در آلمان مشغول جلسه هستند این حمله را نفرت انگیز و جنایت جنگی خواندند.

سازمان ملل متحد نیز حمله موشکی روسیه بر این مرکز خرید را به شدت محکوم کرده است، استیفان دوجاریک؛ سخنگوی سازمان ملل متحد می‌افزاید:

“زیرساخت‌های غیرنظامی که بطور واضح شامل مراکز خرید و شهروندان غیرنظامی است نباید هدف قراربگیرند.”

رییس جمهور اوکراین با نشر پیام ویدیویی می‌گوید روسیه به بزرگترین سازمان تروریستی جهان تبدیل شده است، ولودیمیر زلنسکی گفت:

“دولت روسیه به بزرگترین سازمان تروریستی جهان تبدیل شده است این یک واقعیت است. همه در جهان باید بدانند که خرید نفت روسیه و پرداخت پول از بابت آن به معنای دادن پول به تروریست‌ها است.”

زلنسکی همچنین روز دوشنبه در اجلاس گروه جی ۷ خواهان ارسال تجهیزات سنگین و سیستم های پیشرفته دفاعی شده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *