افزایش دو برابری قیمت ذغال سنگ صادراتی به خارج از کشور

وزارت معادن و پترولیم قیمت ذغال سنگ صادراتی به بیرون از کشور را بیش از دو برابر افزایش داد.

سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید، قیمت هر تن ذغال سنگ  را از ۹۰ دالر به ۲۰۰ دالر افزایش داده است. وزارت معادن و پترولیم  نیز گفته، صادرات ذغال سنگ را با پول افغانی با شرکت‌ها قرارداد کرده اند.

نخست وزیر پاکستان دیروز گفته بود ذغال سنگ افغانستان را به قیمت ناچیز و با پول کلدار خریداری می‌کنند که سالانه دو میلیارد دالر به اقتصادس این کشور کمک می‌کند.

یک روز پس از آن، مسئولان وزارتخانه‌های مالیه و معادن و پترولیم می‌گویند، پس از این ذغال سنگ صادراتی را با قیمت بلند به فروش می‌رسانند.

براساس آمارهای وزارت معادن و پترولیم، در حال حاضر روزانه ۱۰ هزار تن ذغال سنگ به خارج صادر می‌شود. سخنگوی این وزارت می‌گوید حالا با هیچ کشور خارجی تفاهمنامه صادرات ذغال سنگ ندارد و صادرات این مواد معدنی از طریق شرکت‌ها با پول افغانی انجام می‌شود.

وزارت معادن و پترولیم در مورد نگرانی شهروندان کشور درباره افزایش صادرات ذغال سنگ می‌گوید تا حالا ۸۰ ساحه ذغال سنگ تثبیت شده که از ۱۷ ساحه آن که ظرفیت آن ۲ میلیارد و ۳۵۰ تن می‌باشد، کار استخراج جریان دارد.

افزایش قیمت ها و صادرات ذغال سنگ به خارج، شهروندان کشور را نگران کرده است. می‌گویند با توجه به افزایش فقر و بیکاری در کشور، مردم در فصل سرما توان خرید را نخواهند داشت.

حکومت، اما در پاسخ به این نگرانی‌ها می‌گوید قیمت ذغال سنگ در بازارهای داخلی افزایش نیافته و تنها تعرفه صادراتی ذغال سنگ دو برابر شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *