عید قربان و سیاست‌ورزی اسلامی

عید سعید اضحی؛ فرصتی برای قربانی کردن خواهشات نفسانی، این ایام بزرگ و با میمنت پیام‌ و درس مهمی برای هر مسلمانان دارد.

حضرت ابراهیم خلیل که قصد قربانی کردن فرزندش اسماعیل را داشت، هدف امتحان اراده و قاطعیت آن حضرت در پیشگاه خداوند متعال بود.

این رویداد مهم تاریخی از جهات مختلف برای انسان‌ها بخصوص حاکمان جوامع بشری پیام مهمی دارد، از جمله خودگذری و گذشتن از عزیزترین فرد زندگی‌اش بخاطر رضای خداوند.

آگاهان امور می‌گویند حاکمان جوامع اسلامی باید در شیوه حکومتداری شان قرآن و سنت را مبنا قرار دهد؛ حکومتی‌که اساس آن مسوولیت پذیری، برخورد عادلانه با شهروندان و دوری از تبعیض است.

خداوند متعال در قرآنکریم همه مومنان را برادران یکدیگر خوانده و همچنان تاکید ویژه بر اخوت و برادری بین مسلمان کرده است.

بر اساس دستورات دین مبین اسلام، همه مسلمان از هر قوم، مذهب و نژاد و چه حاکم یا ملت باهم برادراند و باید نسبت یک یکدیگر نگاه عادلانه داشته باشند.

تاریخ جوامع بشری نیز نشان داده نظام‌های پایدار و با ثبات بوده که بر اساس رضایت و خواست مردم بناء شده باشد. به باور آگاهان، حالا حاکمان کشور با نگاه عادلانه و یکسان به شهروندان باید به خواست‌ها و نیازهای همه مردم بدور از تبعیض توجه و رسیدگی کنند.

سالهاست که شهروندان کشور از هر قوم و مذهب در کنار هم زندگی می‌کنند، حالا انتظار مردم از حاکمان کشور این است که طبق دستورات دین مبین اسلام نسبت به همه شهروندان برخورد یکسان داشته باشند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *