تاکید اشتراک کنندگان نشست تاشکند بر تشکیل دولت فراگیر و بازگشایی مکاتب دخترانه

دومین روز نشست بین المللی در مورد افغانستان در تاشکند!

شرکت کنندگان نشست تاشکند می‌گویند در بسیاری موارد دیدگاه اشتراک کنندگان در مورد افغانستان واحد بوده است. حداقل در مورد حقوق زنان، آموزش دختران، تشکیل دولت فراگیر و آزادی رسانه‌ها!

نماینده ویژه اتحادیه اروپا می‌گوید در این نشست بر وضعیت زنان و دختران، گروه‌های قومی و فرقه‌ای، به‌ویژه هزاره‌ها و شیعیان و آزادی رسانه‌ها تأکید کرده است.

توماس وست هم می‌گوید، نمایندگان کشورها یک صدا در این نشست خواهان بازگشایی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم شدند، توماس وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفت:

“فکر می‌کنم برای ما بسیار مهم است تا در این خصوص با جهان اسلام، با سازمان همکاری کشورهای اسلامی با قطر، ترکیه، اندونیزیا و عربستان صعودی کار کنیم، فکر می‌کنم این کشورهای است که می‌توانند با طالبان، با علمای طالبان و علمای افغانستان در این مورد صحبت کنند. “

از سویی هم توماس نیکلسون؛ نماینده‌ ویژه‌‌ اتحادیه‌ اروپا برای افغانستان افزود:

“من بر وضعیت جدی حقوق‌بشر که توسط یوناما گزارش شده است از جمله حقوق زنان و دختران، گروه‌های قومی و فرقه‌ای، به‌ویژه هزاره‌ها و شیعیان و آزادی رسانه‌ها تأکید کردم.”

با این همه، امیرخان متقی نشست تاشکند را مثبت ارزیابی می‌کند اما در واکنش به خواست های جهانی در مورد رعایت حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر می‌گوید، در بدنه حکومت از همه مناطق افغانستان حضور دارد.

هرچند حکومت بارها گفته مطابق شریعت اسلامی به رعایت حقوق زنان پایبند است، اما مسدود ماندن مکاتب دخترانه و مبهم بودن سرنوشت زنان مبنی بر مشارکت آنها در مسائل سیاسی و اجتماعی، نگرانی جدی داخلی و بیرونی را به همراه داشته است.

وزیر خارجه المان هم می‌گوید حقوق زنان در افغانستان به گونه بی سابقه نقض می‌شود، انالینا بربوک؛ وزیر خارجه آلمان می‌افزاید:

”  درحال حاضر بزرگترین نقض حقوق زنان در روی زمین در افغانستان جریان دارد، ما تمرکز ویژه‌ای روی حقوق زنان و دختران افغان داریم زیرا از زمانی که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند زندگی این زنان و دختران به بن بست رسیده است.”

این در حالی است که پیش از این، بخش زنان سازمان ملل گفته بود پس از روی کار آمدن حکومت جدید دستاورهای زنان در افغانستان از هم فروپاشیده و وضعیت زنان افغان زنگ خطری برای همه جهان است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *