کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل؛ سران کابل هنوز تأیید نکرده است

صبح روز سه‌شنبه؛ ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده در کابل کشته شد، خبر که نه تنها افغانستان، جهان را در بهُت فرو برد.

ناوقت دیشب به وقت محلی افغانستان جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا این خبر را همگانی کرد. او گفت، دستور حمله به رهبر القاعده را شخصأ صادر کرده و این عملیات موفقانه انجام شده است. او همچنین گفت، الظواهری در بسیاری از حملات بر سفارتخانه‌های امریکا، کشتار دیپلمات‌های این کشور و حمله یازدهم سپتامبر دست داشته است، جو بایدن؛ رئیس‌جمهور امریکا گفت:

“روز شنبه نیروهای ایالات متحده به دستور من یک حمله هوایی موفقانه را در کابل پایتخت افغانستان انجام دادند که در اثر آن، امیر القاعده، ایمن الظواهری کشته شد.”

طبق گفته‌های بایدن، ایمن الظواهری در شیرپور، منطقه‌ای در چند قدمی ارگ هدف عملیات هواپیمای بی‌سرنشین قرار گرفته. بایدن با اعلام این خبر خط و نشان تاز‌ه‌ای به گروه‌های تروریستی کشید.

او گفت، تروریستان جایی برای فرار ندارند و ایالات متحده نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان تبدیل شود، جو بایدن افزود:

” حالا ما رهبر بزرگ القاعده را از بین بردیم و هرگز، هرگز اجازه نمی‌دهیم که افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن القاعده و تروریستان مبدل شود.”

حالا حکومت پس از دو روز تایید کرده که این حمله از طریق هواپیمای بدون سرنیشین امریکایی صورت گرفته و گفته این حمله بر هر اهدافی که باشد خلاف اصول بین المللی و توافقنامه دوحه است و فرصت‌های موجود را آسیب می‌زند.

در اعلامیه از کشته شدن الظواهری چیزی گفته نشده اما حکومت سرپرست گفته، حمله بر یک خانه مسکونی صورت گرفته است، در بخشی از اعلامیه حکومت سرپرست آمده است.

“اینگونه اعمال تکرار ۲۰ سال تجربه‌های ناکام بوده و عمل خلاف منافع ایالات متحده امریکا، افغانستان و منطقه می‌باشد. تکرار این چنین عملکردها فرصت‌های موجود را آسیب می‌رساند.”

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا اما در پاسخ گفته، اینهم خلاف توافقنامه دوحه است که کابل به رهبر القاعده در افغانستان پناه داده است.

با اینحال کشته شدن رهبر القاعده واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته. تاکنون عربستان و کانادا از آن استقبال کرده و آنرا گامی به سوی جهان امن عنوان کردند. حکومت افغانستان اما تاهنوز کشته شدن الظواهری را رد و یا تأیید نکرده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *