تاکید مقتدی صدر به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق

ادامه اعتراضات و تحصن طرفداران جریان صدر، و این پارلمان عراق که هنوز در اختیار معترضان است.

هدف اعتراض‌ها مخالفت با محمد شیاع السودانی به‌عنوان نخست وزیر جدید عراق گفته شده. مقتدی صدر اما در سخنانی در نجف اشرف، خواست و موضع جریان صدر را روشن می‌کند. او برای تحکیم ثبات در عراق خواهان انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد، مقتدی صدر؛ رهبر جریان صدر عراق گفت:

“مردم از چهره‌های قدیمی احزاب سیاسی از جمله جریان صدر دلزده شده‌اند. با برگزاری انتخابات جدید، این چهره‌ها از سوی مردم کنار زده خواهد شد.”

این فرخواهان مقتدی صدر تاکنون نه تنها که مخالفت درپی نداشته بلکه چهره‌های سیاسی عراق از جمله حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق و هادی العامری رهبر ائتلاف فتح از آن استقبال کرده‌اند. دفتر هادی العامری اعلام کرده که ایجاب می‌کند طرف‌ها برسر تاریخ برگزاری انتخابات گردهم آیند، هادی العامری؛ رهبر ائتلاف فتح عراق افزود:

“ما برگزاری انتخابات زودهنگام را که مقتدی صدر درخواست آنرا کرده تایید می‌کنیم. زیرا انتخابات پیشین با شبهه‌ها و اعتراضات بسیاری به همراه بود.”

رهبر جریان صدر از تحصن کنندگان در پارلمان عراق خواست تا تحقق خواست‌های شان به تحصن شان ادامه دهد اما تاکید کرد که او طرفدار خونریزی و سلطه نیست بلکه هدف اصلاح در نظام سیاسی عراق است.

مقتدی صدر ضمن قدردانی از نیروهای امنیتی از بابت تامین امنیت معترضان  گفت حالا زمان اصلاح و تغییر فرا رسیده است، مقتدی صدر؛ رهبر جریان صدر عراق می‌افزاید:

“از اینکه اصلاحات از درون جریان صدر شکل گرفته و قیام در عراق از میان صدری‌ها برخواسته است مردم عراق را به پیوستن به فرایند اصلاحات فرا می‌خوانم.”

انتخابات پارلمان عراق که حدود ۱۰ ماه قبل برگزار شده بود، هیچ جناح سیاسی در آن اکثریت را به دست نیاورد و در نهایت تشکیل دولت با چالش مواجه شد. در ادامه تنش‌ها در پارلمان عراق ۷۳ نماینده جریان صدر از پارلمان استعفاء دادند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *