تشدید تنش‌ها میان چین و تایوان و اعلام آمادگی تایوان برای جنگ احتمالی

افزایش تنش‌ها میان چین و تایوان و نگرانی‌ها از احتمال یک جنگ‌ تمام ‌عیار!

پس از برگزاری مانور نظامی چین در اطراف تایوان، حالا وزارت دفاع این کشور گفته، برای جنگ احتمالی آماده است. وزارت دفاع تایوان از عبور هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین از خط میانه تنگه تایوان خبر داده و گفته، ارتش تایوان آماده جنگ است اما نمی‌خواهد جنگی بوقوع بپیوندد.

ایالات متحده اما در همسویی با تایوان قرار دارد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در جریان سفرش به جاپان می‌گوید، امریکا اجازه نمی‌دهد که چین تایوان را منزوی کند، نانسی پلوسی؛ رئیس مجلس نمایندگان امریکا گفت:

” چین ممکن از دیدار و اشتراک تایوان از سایر جا‌ها جلوگیری کند، اما نخواهد توانست با جلوگیری از سفر ما به آنجا، تایوان را منزوی کند”.

روسیه اما برخلاف امریکا از برگزاری مانور نظامی چین در اطراف تایوان حمایت کرده است. دیمتری پسکوف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته، چین حق دارد رزمایش نظامی در اطراف تایوان برگزار کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین، امریکا و کشورهای گروه ۷ را به دامن زدن به نفاق متهم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین، بیانیه وزیران خارجه گروه ۷ در مورد تنش‌ها بر سر منطقه تایوان را محکوم کرده و آنرا نفاق انگیز می‌داند، هوا چونینگ؛ سخنگوی وزارت خارجه چین افزود:

” ما بیانیه وزرای خارجه گروه هفت در مورد تنش‌ها بر سر منطقه تایوان را محکوم می‌کنیم. این بیانیه “نفاق و زشتی” دولت‌های آنها را افشا می‌کند. دولت‌های گروه ۷ باید به اصل چین واحد و تعهدات خود در هنگام برقراری روابط دیپلماتیک با چین پایبند باشند.”

درهمین حال، با شدت گرفتن تنش‌ها میان چین و تایوان، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان ملل، رزمایش چین در نزدیکی تایوان را با دقت دنبال می‌کند و نگران این وضعیت است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *