سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به روسیه

دیدار رهبران دو کشور قدرتمند منطقه، این دومین دیدار ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهور ترکیه در کمتر از یک ماه گذشته است، بار پیش در تهران و حالا در شهر سوچی روسیه، سفر که برخی‌ها آنرا یارگیری روسیه در تقابل احتمالی با غرب به‌ویژه امریکا می‌دانند. اما دو طرف اعلام کردند، که محور گفتگوهای شان بیشتر بحث اقتصادی بوده است، از جمله خرید و فروش نفت بین دو کشور، ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه گفت:

“شرکای اروپایی باید از ترکیه برای تضمین ترانزیت بی‌وقفه گاز روسیه به این کشورها سپاسگزار باشند.”

در شرایط که جهان در بی‌ثباتی شدید به سر می‌برد یارگیری سیاسی هم برای روسیه از اهمیت بالایی برخوردار است. اردوغان اما اهدافی خودش را دنبال می‌کند. آن اینکه یا رضایت پوتین را برای حمله بر سوریه جلب کند و یا تضمین‌های امنیتی را از مسکو در مسئله سوریه بدست آورد.

هدف دیگر اردوغان ساخت و تکمیل یک نیروگاه هسته‌ای برای ترکیه توسط روسیه است. اردوغان گفته، در پی آن است تا اطمینان حاصل کند که این نیروگاه در زمان مشخصی تکمیل می‌شود، رجب طیب اردوغان؛ رئیس‌جمهور ترکیه افزود:

“بحث در مورد سوریه به امنیت منطقه موثر است، همکاری ما در مبارزه با تروریزم بسیار با اهمیت است. در سویی دیگر می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که نیروگاه هسته‌ای آق قویو به وسیله شرکت هسته‌ای روس اتم براساس زمان بندی پیش خواهد رفت.”

آنتونیو گوترش در جاپان در مراسم گرامیداشت از قربانیان بمباران اتمی هیروشیما از وجود سلاح هسته‌ای در جهان به شدت ابراز نگرانی کرد.

او می‌گوید کشورها برای داشتن سلاح‌اتمی رقابت را در پیش گرفته آنهم در زمانیکه تنش‌های جهانی به شدت بالا گرفته و استفاده از سلاح اتمی را نمی‌توان نادیده گرفت، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل می‌افزاید:

“بشریت درحال بازی با تفنگ پر است و بحران بالقوه برای فاجعه هسته‌ای در سراسر جهان درحال گسترش؛ ما نمی‌توانیم درس‌های هیروشیما و ناکازاکی را فراموش کنیم، ما باید سلاح‌های هسته‌ای را یکبار برای همیشه از روی زمین محو کنیم.”

با آغاز جنگ در اوکراین و بلوک بندی‌های اخیر استفاده از سلاح هسته‌ای در این تنش‌ها نگرانی جدی را در سطح جهان به بار آورده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *