کابل – ممنوع شدن عزاداری خیابانی و بیرون شدن دسته‌های سینه زنی در روز عاشورا

به دنبال رویدادهای امنیتی درروز محرم، حکومت سرپرست محدودیت های تازه در روز عاشورا برای عزاداران حسینی وضع کرده است.

براساس تصمیم تازه نهادهای امنیتی، عزدارای خیابانی ممنوع شده و نهادها از مردم خواسته مراسم‌های عزدارای شان را در مساجد و تکیه خانه ها برگزار کنند. این محدویت های تازه زمانی اتخاذ شده که پس از انفجارهای سه روز گذشته که ده‌ها تن به شمول عزداران حسینی کشته و زخمی شدند.

این رویدادها حکومت سرپرست را واداشت محدودیت‌های تازه‌ی را برای برپایی مراسم های عزداری در روز عاشورا وضع کند.

عزاداری خیابانی و بیرون آمدن دسته های سینه زنی به جاده ها در شب و روز عاشورا ممنوع شده است.

روز عاشورا زیارت سخی در کابل تعطیل است و مراسم عزاداری در آن برگزار نمی شود. تعطیلی که دستکم در دو دهه گذشته بی سابقه است.

در غرب کابل از همین قیودات منع آمد و شد وضع شده است.

کمیسیون عالی هماهنگی امنیتی مراسم دینی هم می‌گوید محدودیت‌ها بر عزاداران حسینی به دلیل تهدیدات امنیتی وضع شده. با این حال، مراسم عزاداری امروز در زیارت اباالفضل و ۴۶۳ مسجد و تکیه خانه دیگر تحت تدابیر امنیتی برگزار خواهد شد.

براساس تصمیم تازه حکومت سرپرست، توزیع نذر در سقاخانه‌ها هم ممنوع قرار داده شده است. نیروهای حکومتی برای تطبیق دستور تازه در برخی مناطق کابل به زور متوسل شده و برخی‌ها را لت و کوب کرده‌اند.

با این حال شهروندان می‌گویند انفجارها منجر به نگرانی‌ آنها شده اما چنین رویدادهای نمی تواند مانع برپای و عزداری امام حسین(ع) شود.

آنان از حکومت می‌خواهند امنیت عزاداران حسینی را تامین کند.

به رغم تهدیدات امنیتی اما در سال‌های گذشته خیابان‌های پایتخت در روز عاشورا پر از دسته های سینه زنی بود. عزدارانی که دسته دسته خود را به زیارت سخی و یا زیارت اباالفضل می رساندند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *