امضای درخواست سویدن و فنلند برای پیوستن به ناتو توسط رئیس‌جمهور امریکا

فنلند و سویدن که مدت‌ها خواب پیوستن به ناتو را می‌دید، حالا این خواب رفته رفته به واقعیت تبدیل می‌شود. جو بایدن رییس جمهور امریکا شب گذشته پای این سند امضا کرد که نشان می‌دهد به پیوستن فلند و سویدن مواقفت کرده است.

بایدن می‌گوید، حضور این دو کشور در سازمان ناتو، ناتو را قوی‌ترساخته و از دیگر کشورهای عضو ناتو نیز خواست که این روند را سرعت ببخشند، جو بایدن؛ رئیس‌جمهور امریکا گفت:

“با هم‌پیمانان جدید خود به تقویت جبهه شرقی ناتو اقدام می‌کنیم و قادر خواهیم بود با چالش‌های جدید ایجاد شده برای اروپا مقابله کنیم. “

بایدن هنگام امضای این سند سخنانی ضد روسیه و پوتین نیز مطرح کرد، او گفت عملیات نظامی مسکو به اوکراین نظم و ثبات اروپا را برهم زد، جو بایدن؛ رئیس‌جمهور امریکا افزود:

“روسیه با تهاجم نظامی بر اوکراین، صلح و ثبات اروپا را درهم شکست، پوتین فکر می‌کرد که ناتو را از هم جدا خواهد کرد اما در عوض چیزی را بدست می‌آورد که نمی‌خواست.”

روسیه با پیوستن این دو کشور به ناتو به شدت مخالف بود اما از اینکه در جنگ با اوکراین مصروف بود واکنش عملی از خود نشان نداد.

عملیات نظامی روسیه بر اوکراین هم دقیقا به هدف جلوگیری از پیوستن کی‌یف به ناتو انجام شد و نزدیک به ۶ ماه است که دوام دارد.

در حالیکه نبرد میان دو طرف همچنان ادامه دارد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آغاز جنگ برای باز پس‌گیری شبه جزیره  کریمه خبر داده است.  پیشتر نیز گزارش‌هایی از وقوع چندین انفجار در یک پایگاه هوایی روسیه در کریمه منتشر شد و گفته شد که یک تن در این انفجارها کشته شده‌اند. اوکراین مسوولیت این انفجارها را به عهده گرفته است، ولودیمیر زلنسکی؛ رئیس‌جمهور اوکراین گفت:

“جنگ برای باز پس‌گیری کریمه آغاز شده است، شبه جزیره کریمه متعلق به اوکراین باقی مانده و هرگز تسلیم نخواهد شد.”

شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ میلادی از سوی روسیه از خاک اوکراین جدا شده و درحال حاضر نیروهای روسیه در آن حضور دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *