تعلیق مذاکرات میان کابل و واشنگتن بر سر آزادسازی پول‌های مسدود شده افغانستان

ترور ایمن الظواهری، فرد شماره یک القاعده در قلب کابل در هفته‌های پسین به سرخط خبرها در جهان تبدیل شد.

حالا در تازه‌ترین مورد، وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داده که دولت بایدن پس از کشته شدن ایمن ظواهری تصمیم گرفته دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد نکند.

براساس این گزارش، مذاکرات میان طرف امریکایی و کابل بر سر آزادی دارایی‌های مسدود شده افغانستان به حالت تعلیق درآمده است.

آگاهان امور اقتصادی اما این تصمیم را برای افغانستان زیان‌بار خوانده می‌گویند، اگر این پول‌ها آزاد نشود، اقتصاد متزلزل افغانستان بدتر از این خواهد شد.

در همین حال تام وست؛ نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفت:

“ما مطمین نیستیم که بانک مرکزی افغانستان دارای سیستم محافظتی و نظارتی باشد که این پول‌ها را به‌گونهٔ مسئولانه مدیریت کند.”

درهمین حال، سازمان ملل نیز با نگرانی از گسترش دامنه فقر و گرسنگی در افغانستان گفته، زمستان پیشرو برای میلیون‌ها شهروند افغانستان دشوارتر از گذشته خواهد بود.

رامز الاکبروف، معاون نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان از طریق ویدیو کنفرانس گفت، نیاز است تا در کنار مردم افغانستان بی‌ایستیم، زیرا هم اکنون وضعیت در این کشور فاجعه‌بار است، رامز الکبروف؛ معاون ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان افزود:

“وضعیت در افغانستان را می‌توان به بهترین وجه به عنوان فاجعه خالص توصیف کرد”

این مقام سازمان ملل با اشاره به زمستان دشوار در افغانستان و آمار بالای کودکان مبتلا به سوء تغذیه گفت، با آمدن زمستان، صحنه دلخراش و وضعیت بدتر خواهد شد، رامز الکبروف می‌گوید: “صحنه دلخراشی است، شما کودکانی دارید که سوءتغذیه دارند، در وضعیتی نامفهوم، نتایج برای آنها بسیار منفی خواهد بود. آنها در این زمستان زنده نمی‌مانند. افغانستان زمستان‌های بسیار سختی دارد و دمای هوا بسیار سرد است.”

او در ادامه همچنین گفت، با رویکار آمدن حاکمیت جدید در افغانستان آنها از بدترین سناریوها جلوگیری کرده‌اند. بگفته او درحال حاضر ۱۶ میلیون نفر در افغانستان مصئونیت غذایی ندارند و ۶ اعشاریه ۶ میلیون تن دیگر در حالت اضطرار و در یک قدمی قحطی قرار دارند.

با اینهمه، برنامه جهانی غذا گفته، آنها برای کمک‌رسانی به نیازمندان در افغانستان در زمستان پیش‌رو، به ۱۷۲ میلیون دالر پول نقد نیاز دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *