ادامه رایزنی‌ وزارت معارف با رهبری حکومت در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه

در برنامه حسابدهی وزارت معارف خبری از باز شدن مکاتب دخترانه نیست. موضوع مهمی که مسوولان از کنار آن به سادگی گذشتند، اما خبرنگاران نه، قریب به کل پرسش‌ خبرنگاران از وزارت معارف این است که چه زمانی، درب مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم باز می‌شود؟ پاسخ اما همان پاسخ همیشگی است. حکومت مخالف آموزش دختران نیست اما کار روی طرح و میکانیزم بازگشایی مکاتب دخترانه جریان دارد.

وزارت معارف در اول سال تعلیمی دلیل مسدود ماندن مکاتب، را یونیفورم اعلام کرد، اما در این اواخر برخی مقام‌های حکومتی مسائل فرهنگی و حتی شرعی را از دلایل مسدود ماندن مکاتب دخترانه مطرح کردند.

بتازگی نعیم وردک، سرپرست سفارت افغانستان در قطر گفته موضوع آموزش دختران و بازگشایی مکاتب دخترانه یک مسئله کوچک است.

وزارت معارف می‌گوید، حکومت مسئول است که برای یک اقلیت کوچک زمینه آموزش را فراهم کند. البته با نهایی کردن طرحی که برای شهر نشینان و مناطق دور دست قابل قبول باشد.

از میان ۱۰ میلیون دانش آموز در کشور ۴ میلیون آنرا دختران تشکیل می‌دهند که ۲٫۳ میلیون آن یکسال است که جواز رفتن به مکاتب را بدست نیاوردند. مردم اما خواستار بازگشایی مکاتب هستند.

با این همه وزارت معارف می‌گوید کار روی یونیفرم جریان دارد و معاش آموزگاران هم در این مدت پرداخته شده. البته به کمک نهادهای بین المللی از جمله یونیسف!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *