کشته و زخمی شدن نزدیک به ۲۰ غیرنظامی در حملات روسیه بر شهر خارکیف اوکراین

اوکراین؛ کشوری که بیش از ۵ ماه است در آتش جنگ می‌سوزد. خارکی‌یف دومین شهر بزرگ اوکراین آماج حملات تازه موشکی روسیه قرار گرفته است، به گفته مقام‌های اوکراین، ارتش روسیه بلند منزلی را در این شهر هدف قرارداده‌اند که بر اثر آن ۶ غیرنظامی کشته و دستکم ۱۶ تن دیگر زخم برداشتند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، هدف قرار دادن ساختمان‌های رهایشی را ناشی از ناتوانی نظامیان روسیه قلمداد نموده و تاکید کرد که انتقام این حملات را می‌گیرد.

نگرانی جدی فعلی اوکراین اما خطر انفجار بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپروژیاست که درحال حاضر تحت کنترل نیروهای روسیه قرار دارد و هرازگاهی درگیری‌های شدید رخ می‌دهد، ولودیمیر زلنسکی؛ رئیس‎‌جمهور اوکراین گفت:

“شفافیت در تامین امنیت اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا باید تضمین شود، این امر زمانی تحقق می‌یابد که نیروی جنگی روسیه بدون قید و شرط این منطقه را ترک کنند.”

روسیه نیز چندین بار از سازمان ملل درخواست کرده که با فرستادن هیئتی وضعیت این نیروگاه هسته‌ای را بررسی کند.

در بروکسل؛ ینس ستولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست به این نگرانی به گونه فوری رسیدگی کند، ینس ستولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو افزود:

“اشغال زاپروژیا احتمال یک حادثه اتمی را بالا می‌برد و تهدیدی برای مردم اوکراین، اروپا و کشورهای همسایه است. رسیدگی آژانس بین‌المللی اتمی و خروج نیروهای روسی از این منطقه یک فوریت است.”

با این حال قرار است امروز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از اوکراین دیدار کرده و در نشستی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و رییس جمهور اوکراین شرکت کند.

گفته شده آقای گوترش سپس به شهر بندری اودسا رفته و احتمالا از روند انتقال گندم اوکراین به بیرون، باز دید کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *