تاکید دبیرکل سازمان ملل به ادامه صادرات غلات اوکراین به جهان

بازدید دبیرکل سازمان ملل متحد از بندر اودسا در جنوب اوکراین؛ بندری که یکی از چهار مسیر برای صادرات غلات اوکراین در نظر گرفته شده است.

آنتونیو گوترش در سفر اخیرش به اوکراین به این بندر رفته و از روند صادرات غلات اوکراین از نزدیک بازدید کرد.

او می‌گوید از زمان آغاز صادرات غلات اوکراین تاکنون بیش از ۶ صد هزار تن مواد غذایی از قبیل گندم، روغن و سویا  از طریق بندر اودسا و سه بندر دیگر به بازارهای جهانی صادر شده است، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:

“اینجا از اودسا در روز جهانی بشردوستانه می‌خواهم درخواست ویژه‌ای از کشورهای ثروتمند داشته باشم، آن اینکه بار عمده بحران جهانی غذایی را تحمل کنند. زیرا اگر این گندم ها به کشورهای فقیر صادر شود که آنان توان خرید آنرا نداشته باشد چه سود! پس باید در پایین آوردن نرخ مواد غذایی توجه شود.”

در همین حال، الکساندر کوباکوف، وزیر زیر ساخت اوکراین هم گفته، اگر وضع به همین منوال ادامه یابد و یا بهتر شود اوکراین قادر است محصولات بیشتری را در جهان صادر کند، الکساندر کوباکوف؛ وزیر زیرساخت اوکراین افزود:

“می‌خواهم تاکید کنم که این ابتکار عملی است و امیدواریم در چند هفته آینده حجم صادرات افزایش یابد و به اهداف که تعیین کرده بودیم دست یابیم. ما قادریم ماهانه ۳ میلیون و در ماه‌های آینده ۵ میلیون تند گندم صادرات داشته باشیم.”

دبیرکل سازمان ملل درعین حال که به صلح و ثبات در اوکراین تاکید می‌کند گفت همه می‌داند هر کشتی گندم که از بندر اودسا حرکت می‌کند دل میلیون‌ها گرسنه را در جهان شاد می‌کند، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد می‌افزاید:”حرکت هرکشتی از اینجا تنها گندم را انتقال نمی‌دهد. بل امید به زنده ماندن به گرسنگان جهان و کشاورزان در اوکران را نیز انتقال می‌دهد. جهان اما باید کاری برای بازگشایی بنادر و مردم اوکراین انجام دهد زیرا مردم اوکراین بسیار رنج دیده اند.”

از سویی‌‎هم، دبیرکل سازمان ملل به همراه روئسای جمهور اوکراین و ترکیه روز جمعه در کی‌یف پیرامون وضعیت وخیم بشری و پایان جنگ در این کشور گفتگو کردند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *