خواست کابل از مسکو برای تجارت جنس به جنس

طرح تازه کابل به مسکو برای گسترش مبادلات تجاری بین دو کشور؛ طرحی‌که وضع تحریم‌های غرب علیه دو کشور را بی‌تاثیر می‌کند.

یک هیات حکومت سرپرست به ریاست نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت چند روز قبل به مسکو سفر کرده و با مقامات این کشور برای گسترش روابط اقتصادی بحث و گفتگو کرده‌اند.

در جریان این سفر، هیات حکومت سرپرست از مقام‌های روسیه خواهان تجارت بارتری شده اند، تجارتی‌که جنس در بدل جنس صورت می‌گیرد. 

افغانستان که به نفت و سایر محصولات روسیه نیاز شدید دارد پیشنهاد کرده در بدل آن، مواد منرالی و سایر محصولات افغانستانی مورد نیاز آن کشور را صادر می‌کند.

با این حال، اتاق معادن و صنایع تجارت بارتر بین روسیه و افغانستان را در شرایط کنونی بهترین روش برای گسترش مبادلات تجاری می‌دانند؛ چنانچه در گذشته‌ها نیز همچو برنامه بین دو کشور وجود داشته‌اند.

افغانستان با داشتن منابع بزرگ مواد منرالی و سایر مواد معدنی و در مقابل روسیه با داشتن نفت و مواد خوراکی فراوان نیازمند گسترش داد و ستد بین همدیگر هستند.

هر چند میزان صادرات افغانستان در گذشته و حالا به نسبت به روسیه خیلی اندک است؛ اما با سرمایه گذاری در بخش صنعت معدنی و با مدیریت درست تا حدی تعادل تجارت بین دو کشور در آینده برقرار خواهد شد.

با توجه به افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی و تحریم شدن صادرات نفت روسیه توسط امریکا و اروپا، افغانستان بازار مناسب برای مواد نفتی روسیه نیز است.

با روی کار آمدن حکومت سرپرست در افغانستان، چندین هیات حکومتی و سکتور خصوصی برای گسترس مناسبات اقتصادی به مسکو سفر داشته‌اند؛ سفری که با دست آوری نیز همراه بوده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *