تاکید دبیرکل سازمان ملل به صادرات غلات و کود روسیه در جهان

بحران غذایی در جهان و تلاش‌ها برای صادرات غلات روسیه و اوکراین به بازارهای جهانی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به ترکیه سفر کرده. او در نشست خبری در استانبول گفت، براساس توافق قبلی صادرات غلات اوکراین ادامه دارد اما باید موانع فرا روی صادرات غلات روسیه نیز برداشته شود، آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:

“برخی موانع و مشکلات بر سر راه صادرات غلات روسیه وجود دارد از جمله کشتی‌رانی، بیمه و روابط مالی که باید برطرف شود. ما با همکاری غرب، اتحادیه اروپا سخت تلاش می‌کنیم تا بتوانیم این موانع را برای مردم بخصوص کشورهای فقیر و در حال توسعه برطرف کنیم.”

صادرات غلات اوکراین با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه دوباره از سر گرفته شد.

حالا وزیر دفاع ترکیه می‌گوید، اقتصاد جهان از جنگ اوکراین و روسیه متاثر شده و نیاز است که زمینه صادرات غلات از این دو کشور فراهم شود، خلوصی آکار؛ وزیر دفاع ترکیه افزود:

“ایجاد یک کریدور دریایی برای حمل و نقل امن محموله‌های بیشتر به یک ضرورت تبدیل شده تا غلات بیشتری به کشورهای نیازمند صادر شود.”

اما نگرانی دبیرکل سازمان ملل این است که اگر کود روسیه به جهان صادر نشود جهان در سال ۲۰۲۳ میلادی حاصلات زراعتی نخواهد داشت و این باعث خواهد شد جهان در سال آینده با  قحطی بیشتر مواجه شود.

این مقام ارشد سازمان ملل صادرات محصولات زراعتی و کود روسیه را بر کاهش نرخ مواد غذایی در جهان موثر می‌خواند. در همین حال آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید:

“بدون کود کیمیاوی در سال ۲۰۲۲ ممکن غذایی کافی در سال ۲۰۲۳ وجود نداشته باشد. خرج بیشتر مواد غذایی و کود از روسیه در بازارها برای کاهش قیمت مواد غذایی بسیار مهم است.”

ترکیه، اوکراین، روسیه جمع سازمان ملل یک مرکز هماهنگی برای صادرات و نظارت از صادرات گندم اوکراین ایجاد کرده است که نمایندگان این کشورها روند انتقال گندم اوکراین را در دریای سیاه نظارت می‌کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *