تخریب هزاران هکتار زمین زراعتی در پی جاری شدن سیلاب‌های اخیر‌ در کشور

هشدارهای پیهم اداره هواشناسی از بارش باران‌های شدید و جاری شدن سیلاب‌‎های ویرانگر. سیلاب‌هایی که تنها در یک هفته گذشته جان ده‌ها نفر را گرفته است.

تاهنوز بیش از ۸۰ ولسوالی در ۱۱ ولایت به کام سیلاب رفتند. از نورستان و میدان وردک تا غزنی و لوگر و چندین ولایت دیگر. مهمان ناخوانده‌‍‌ی که در بسیاری از مناطق دار و ندار مردم را با خود برده است.

تا چند روز قبل اینجا زمین زراعتی بود و محصولات کشاورزان دم برداشت. حالا اما از هیچ‌کدام خبری نیست. نه محصول و نه کشاورز!

هنوز آمار دقیقی از زمین‌های تخریب شده زراعتی منتشر نشده. وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث هم از تخمین آن کوتاه آمده و از نهادهای امداد رسان می‌خواهند، به داد سیلاب زدگان برسند.

حالا برای بسیاری از سیلاب‌زدگان زمین فرش و آسمان سقف شده است. نبود سرپناه از یک سو و نبود آب و غذا و خدمات صحی از سوی دیگر به مشکلات آنان افزوده است.

با اینحال، سیلاب‌های ویرانگر هفته گذشته دستکم در دو دهه گذشته بی‌سابقه گفته شده. سیلاب‌های که از دید بسیاری‌ها عامل اصلی آن تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است که این روزها دامنگیر جهان شده، هرچند افغانستان نقش چندانی در آن ندارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *