ادامه انتقادها از خروج غیرمسئولانه امریکا از افغانستان

با گذشت یکسال از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، بحث چگونگی خروج هنوز با انتقادهایی روبروست.

بتازگی جنرال کنت مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام در مصاحبه با فاکس نیوز می‌گوید، ارزیابی پنتاگون این بود که با خروج نیروهای امریکایی، حکومت افغانستان دوام نمی‌آورد، اما جوبایدن آن را نادیده گرفت، جنرال کنت مکنزی؛ فرمانده پیشین سنتکام گفت:

“ارزیابی پنتاگون پیوسته این بود که حکومت افغانستان با خروج نیروهای امریکایی سریعاً سقوط می‌کند. اما بایدن به‌رغم آگاهی از آن، دستور خروج تمام نیروها را داد و مدعی شد که حکومت افغانستان از خود در برابر طالبان محافظت می‌تواند”

مکنزی در ادامه گفت، امریکا با حفظ نیروهای محدود می‌توانست جلوی سقوط را بگیرد و حکومت تحت حمایت خود را در کابل حفظ کند.

بگفته او، موضوع سوال برانگیز اینست که چرا بایدن به‌رغم این ارزیابی‌ها، رسماً اعلام کرد حکومت افغانستان از خود دفاع کرده می‌تواند، جنرال کنت مکنزی افزود:

“موضع سنتکام و نیروهای تحت امر ما در افغانستان این بود که اگر برویم، آنها سقوط می‌کنند. سقوط سریع اما حکومت ما را شگفت‌زده نکرد. “

با اینحال، آگاهان سیاسی می‌گویند، امریکا افغانستان را ترک کرده، اما همچنان منافع خودش را در این کشور جستجو می‌کند و اهداف خود را دنبال، امریکا در ماه اگست سال گذشته میلادی بود که از افغانستان بگونه کامل خارج و آخرین سرباز امریکایی افغانستان را ترک کرد.

با خروج امریکا و ناتو از افغانستان، کمک‌های آنها نیز به این کشور محدود شد و افغانستان درحال حاضر بدترین وضعیت اقتصادی را تجربه می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *