برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل نشستی را در مورد وضعیت افغانستان برگزار کرد.

افغانستان، محور بحث اعضای شورای امنیت سازمان ملل!

نشستی که چین و روسیه از کارکرد حکومت سرپرست افغانستان حمایت، اما امریکا از آن انتقاد کرد.

نماینده روسیه در این نشست گفت، امریکا نباید تقصیر بحران کنونی را به گردن حاکمان فعلی افغانستان بیندازد.

نماینده چین هم با ستایش از دستاوردهای حکومت سرپرست افغانستان، مخالفت کشورهای غربی با تمدید معافیت سفر سران کابل را غیرمعقول دانست، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت:

“در یکسال گذشته واشنگتن تلاش کرده که ناکامی ۲۰ سال جنگ‌اش در افغانستان و وضعیت وخیم کنونی را به گردن مقامات جدید بیندازد. امریکا به جای بازسازی و پرداخت غرامت، منابع مالی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است.”

از سویی هم ژانگ جون؛ نماینده چین در سازمان ملل افزود:

“حکومت موقت افغانستان در یکسال گذشته توانسته است وضعیت امنیتی را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشد و گفتگوهای سیاسی را با اقداماتی چون برگزاری لویه جرگه در کشور تقویت کند. مخالفت با تمدید معافیت سفر غیرمعقول است.”

نماینده امریکا اما در واکنش بگفته‌های نمایندگان روسیه و چین گفت، سیاست‌های حاکمان فعلی کابل باعث سرکوب و گرسنگی مردم افغانستان شده است. او درباره انتقادات روسیه و چین مبنی براینکه چرا امریکا دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده چنین گفت:

“هیچ کشوری که در مهار تروریزم جدی است، تلاش و ترغیب نمی‌کند که طالبان بدون قید و شرط به میلیون‌ها دالر پول مردم افغانستان دسترسی پیدا کنند. ” نماینده امریکا همچنین با اشاره به ترور ایمن ظواهری گفت، حاکمان فعلی کابل به‌جای درخواست کمک از جامعه جهانی برای حل بحران موجود در افغانستان، به رهبر القاعده در مرکز شهر کابل پناه دادند.

نماینده هند نیز، حملات تروریستی بر اقلیت‌ها در افغانستان را نگران کننده خواند و ارتباط میان گروه‌های تروریستی را خطرناک، روچیرا کمبوج؛ نماینده هند در سازمان ملل می‌گوید:

“ارتباط بین گروه‌های تروریستی که نام‌شان در فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد، تهدیدی مستقیم برای صلح و ثبات افغانستان و منطقه است.”

جدا از مسایل سیاسی، کمک‌های بشری به افغانستان نیز در نشست شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت.

مارتین گریفیتس، مسئول امور کمک‌های سازمان ملل که از طریق ویدیویی در این نشست صحبت می کرد گفت، بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیونی افغانستان به کمک فوری نیاز دارند، شش میلیون با قحطی روبرواند و بیش از یک میلیون کودک از سوء تغذیه رنج می‌برند.

او هشدار داد، با فرا رسیدن زمستان وضعیت در افغانستان بدتر خواهد شد، زیرا قیمت موادخوراکی و گرمایشی افزایش می یابد و قیمت ها به آسمان خواهد رسید، مارتین گریفیتس؛ معاون سرمنشی سازمان ملل در امور هماهنگی کمک‌های بشری می‌افزاید:

“فقر در افغانستان بیشتر شده و جمعیت این کشور رو به افزایش است. مسوولین حکومت توان سرمایه گذاری برای بهبودی اوضاع آینده کشور را ندارند. این برای همه ما واضح است که برخی از برنامه‌های انکشافی بایستی از سر گرفته شود”

در این نشست همچنین نمایندگان بریتانیا، فرانسه، ناروی، برازیل، ایرلند، مکسیکو، پاکستان، ایران و برخی کشورهای دیگر، اوضاع سیاسی و بشری در افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *