پایان درگیری‌های چندین ساعته در بغداد، پایتخت عراق

درگیری های شدید دیشب عراق، درگیری‌های پراکنده با شلیک‌های پیهم گلوله، تنش‌ها در عراق عصر دیروز و پس از کناره‌گیری مقتدی صدر، رهبر جریان صدر از عرصه سیاست آغاز شد. طرفداران صدر به کاخ ریاست جمهوری یورش بردند و لحظاتی کنترل مقر ریاست جمهوری را به دست گرفتند.

در این درگیری‌ها از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده شد و بر علاوه بغداد ناآرامی‌ها در دیگر شهرهای عراق از جمله بصره گسترش یافت. درگیری‌های که بگفته وزارت صحت عراق ۳۰ نفر کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

بعد از ظهر امروز اما مقتدی صدر در یک نشست خبری از طرفدارانش خواست، که در ظرف یک ساعت منطقه سبز بغداد را ترک کنند. او گفت، طرفدار خشونت نبوده و از اینکه کار به اینجا رسیده از مردم عراق معذرت خواست، مقتدی صدر؛ رهبر جریان صدر عراق گفت:

“ملت عراق، تنها متضرر بزرگ تحولات اخیر است، کشور ما حالا اسیر فساد و در عین حال اسیر وحشت آفرینی شده است. “

رهبر جریان صدر گفت، مهم نیست که در این درگیری کدام گروه نخست شلیک کرده، زیرا از دید او قاتل و مقتول گناهکار است. او این درگیری را میان فرزندان یک ملت خواند و آنرا محکوم و معصیت اعلام کرد.

پس از این درخواست، مقتدی صدر معترضان طرفدار او به گونه عاجل ساحه سبز بغداد را ترک کردند.

لحظات بعد مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در تویتی از مقتدی صدر برای توقف خشونت‌ها قدردانی کرد و این اقدام او را بالاترین حس وطن پرستی خواند، مصطفی کاظمی؛ نخست وزیر عراق افزود:

“سخنرانی حضرتعالی نشان دهنده‌ای بالاترین سطح وطن پرستی بوده و برای همگان مسئولیت اخلاقی و ملی برای حفاظت از ظرفیت‌های عراق، توقف زبان تشدید سیاسی و امنیتی و آغاز گفتگوی سریع ثمربخش برای حل این بحران است.”

مقتدی صدر با اشاره به کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی گفت، وی به دستور مرجعیت از میدان سیاست کنار رفته ودیگر بر نمی‌گردد، مقتدی صدر؛ رهبر جریان صدر عراق می افزاید:

“من عراقی هستم و دیگر در سیاست دخالت نمی‌کنم مرجعیت به من امر کرده از ورود به سیاست پرهیز کنم و من هم هرگز به سیاست بر نمی‌گردم.”

رهبر جریان صدر گروه حشد الشعبی عراق را در این رویداد بیطرف خواند. رییس گروه حشد الشعبی نیز پیش تر از سخنانی مقتدی صدر گفته بود او برای مبارزه با داعش ایستاده است و به تغییر درکشور از مجرای دیپلماسی باور دارد، فالح الفیاض؛ رئیس گروه حشد الشعبی عراق گفت:

“ما در حشدالشعبی طرفدار حرکت‌های صلح آمیز هستیم، ما باید با استفاده از اقدامات سیاسی و حرکت‌های صلح آمیز از استبداد و دیکتاتوری در عراق جلوگیری کنیم.”

درگیری در عراق نگرانی جهانی را نیز درپی داشت سازمان ملل متحد وضعیت ایران را بحرانی وخطرناک خوانده از همه طرف‌ها خواسته بود که برای کاهش تنش‌ها اقدام کند. کاخ سفید نیز به حل تنش در عراق از طریق گفت‌وگو تاکید کرده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *