اجلاس اقتصادی داووس در ریاض؛ کودکان غزه از گرسنگی می‌میرند

اجلاس دو روزه داووس که از روز یکشنبه ۹ ثور، در ریاض پایتخت عربستان شروع شده بود، امروز با سخنان شماری از مقام‌های دپیلوماتیک کشورهای شرکت کننده، پیگیری شد.

وزیرخارجه عربستان با اختصاص بخشی از سخنان خود به موضوع غزه گفت این باریکه به آتش‌بس دایمی نیاز دارد. او تصریح کرد که ۳۰ سال برای بازسازی غزه زمان می‌طلبد و ۱۵ سال به برداشت‌ آواره‌ها و تراکم ویرانی‌ها.

او در حالی از ویرانی غزه توسط رژیم اشغالگر اسرائیل سخن گفت، که بگفته آنتونی بلینکن، وزیرخارجه امریکا، عربستان در پی عادی سازی با رژیم اسرائیل است. آنتونی بلینکن، صبح امروز وارد ریاض شد و با همتای عربستانی خود دیدار و گفتگو کرد. بلینکن پس از این دیدار گفت: “امریکا و عربستان سعودی در یک ماه گذشته کار گسترده‌ای را با یکدیگر در رابطه با عادی‌سازی با اسرائیل، انجام دادند.”

وزیرخارجه اردن هم در نشست داووس در ریاض، گفت فاجعه انسانی در غزه عمیق تر می‌شود و کودکان از گرسنگی می میرند. بگفته وی، نباید به نتانیاهو اجازه داد که منطقه را به سوی نابودی بکشاند. وی امیدها برای رسیدن به صلح را کمرنگ خواند و افزود که تعداد شهرک‌های یهودی‌نشین، اکنون به ۷۰۰۰ شهرک رسیده است.

وزیرخارجه اردن، اضافه کرد که نتانیاهو افق صلح را مختل می کند و منطقه را به سمت جنگ منطقه‌ای سوق می دهد. بگفته وی، نتانیاهو اکنون در حال شکست است و اسرائیل، به یک رژیم  منحوس تبدیل شده است. او افزود، واضح است که نتانیاهو خواهان صلح نیست.

وزیر امور خارجه مصر هم در این نشست گفت: ما می خواهیم یک کشور فلسطینی ایجاد کنیم و به چرخه خشونتی که ۷۰ سال به طول انجامیده، پایان دهیم. بگفته وی، جامعه بین المللی راه حل نظامی در رفح را رد می کند؛ زیرا باعث ایجاد یک بحران انسانی می شود.

وزیر امور خارجه مصر در باره مذاکرات آتش بس در غزه گفت: پیشنهادی برای مطالعه به دو طرف ارائه شده است. ما به پیشنهاد روی میز، امیدواریم و منتظر تصمیم نهایی در مورد آن هستیم.

وی علاوه کرد که باید شرایطی را تعیین کنیم که منجر به مشارکت حماس در تشکیل کشور فلسطین شود.

وزیر امور خارجه مصر، در عین حال تاکیدکرد تا زمانی که اشغال وجود داشته باشد، مقاومت مطابق با قوانین بین المللی توجیه خواهد بود.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد روز گذشته در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.

روز اول این نشست، در باره چند پارگی رهبری اقتصادی و تاثیر تحولات ژئوپلیتیکی بر رشد جهانی و انرژی برای توسعه، شاخص‌های تورم، نرخ بهره، زنجیره تأمین و هوش مصنوعی متمرکز بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *