مساله فلسطین؛ از طرح توافق آتش‌بس تا جنجال در شورای امنیت

پس از ماه‌‎ها مذاکره و چانه‌زنی برای توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در غزه، شبکه خبری المیادین به جزئیات تازه از توافق پیشنهادی آتش‌بس میان جنبش اسلامی حماس و رژیم اسرائیل دست یافته است.

این طرح سه مرحله دارد که در مرحله نخست آن به رهایی ۳۳ گروگان اسرائیلی و آتش‌بس ۴۰ روزه با امکان تمدید اشاره شده است.

طبق این طرح در ازای آزادی هر اسرائیلی، ۲۰ زن و کودک فلسطینی از زندان‌های رژیم اسرائیل آزاد شده و نیروهای اشغالگر از مناطق پر جمعیت به سمت شرق و مناطق مرزی غزه عقب نیشینی می‌کنند.

یک عضو جنبس حماس گفته که منتظر پاسخ رژیم اسرائیل است.

یوسف حمدان؛ نماینده جنبش حماس در الجزایر گفت:

اشغالگران به برخی از شروط مقاومت پس از هفت ماه جنگ علیه غزه تن دادند. در حال حاضر توپ در زمین اشغالگران است و اگر خواهان انجام توافق و آزادی اسیران شان هستند راهی جز موافقت با شروط ما ندارند.”

زیر سایه تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ در غزه، بمباران رژیم اسرائیل در باریکه غزه از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد. یکی از نگرانی‌ها شدت گرفتن حملات نیروهای اشغالگر به رفح است؛ جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند.

همزمان با سفر وزیر خارجه امریکا به سرزمین‌های اشغالی، ۵۷ نماینده دمکرات کنگره امریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواستند که رژیم اسرائیل را از حمله به رفح منصرف کند.

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس هم گفته است کشورش بارها به سران رژیم اسرائیل نسبت به پیامدهای حمله به رفح هشدار داده است.

ریشی سوناک گفت:

“من این نکات را بارها به نتانیاهو به ویژه در مورد تأثیرات هرگونه تهاجم نظامی به رفح بیان کردم. ما همچنان به اسرائیلی‌ها می گوییم که می خواهیم شاهد انتقال کمک‌های بیشتر به غزه و آزادی گروگان‌ها باشیم، تا بتوانیم به سمت یک آتش‌بس پایدار حرکت کنیم.”

از سویی؛ نماینده ایران اقدام امریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که در مورد وتوی امریکا به درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل برگزار شده بود، شرم آور خوانده و بر محاکمه سران رژیم اسرائیل تاکید کرد.

منیر اکرم، نماینده پاکستان هم خواستار اجرایی شدن قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت شد.

او گفت:

مصونیت اعطا شده به رژیم اسرائیل علل اصلی سرکشی این رژیم از عمل به قوانین بین‌المللی به ویژه ممانعت از اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت سازمان ملل در غزه و دستورات مقدماتی دیوان بینالمللی دادگستری به شمار می‌رود.”

نماینده روسیه هم گفت بدون تشکیل کشور مستقل فلسطینی و عضویت آن در سازمان ملل صلح در خاورمیانه محقق نخواهد شد.

واسلی نبنزیا گفت:

عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل از شروط اساسی و اولین گام برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در خاورمیانه است.”

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل نیز خواستار بررسی مجدد شورای امنیت در مورد عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.

ریاض منصور افزود:

از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌خواهیم که درخواست ما برای دستیابی به عضویت کامل در این سازمان را مورد بررسی مجدد قرار بدهد.”

با اینحال از ۱۹۳ عضو سازمان ملل تاکنون ۱۴۰ کشور، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

 دبیرکل سازمان ملل هم گفته این سازمان متعهد به حمایت از مسیر صلح مبتنی بر پایان اشغالگری و ایجاد یک کشور فلسطینی کاملاً مستقل است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *