تحولات غزه؛ ادامه مذاکرات برای برقراری آتش‌بس و تظاهرات‌های دانشجویی

همزمان با ادامه تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه؛ حماس اعلام کرد هیاتی این جنبش امروز شنبه ۱۵ ثور، وارد قاهره می‌شود.

هیئت‌های مذاکره کننده و میانجیگران قرار است درباره پیشنهاد تازه برای برقراری آتش‌بس در غزه مذاکره کنند.

یک مقام امریکایی مدعی شده، در موضع طرف‌ها برای اعلام آتش‌بس پیشرفت‌هایی حاصل شده است. دو طرف جنگ غزه اما تاکنون درباره این پیشرفت‌ها ابراز نظر نکرده‌اند.

در همین حال وال‌استریت ژورنال، به‌نقل از مقامات مصری خبر داد، رژیم اسرائیل به جنبش حماس یک هفته فرصت داده تا با توافق آتش‌بس موافقت کند، در غیر آن، عملیات نظامی در رفح را آغاز خواهد کرد.

امریکا که حامی و متحد اصلی رژیم اسرائیل است بار دیگر با این عملیات مخالفت کرد. وزیر خارجه این کشور هشدار داد، بدون طرح حفاظت از غیرنظامیان عملیات رژیم اسرائیل فراتر از آنچه قابل قبول است تلفاتی به‌بار خواهد آورد.

آنتونی بلینکن گفت:

“در صورت عدم وجود چنین طرحی، ما نمی‌توانیم از عملیات نظامی که در رفح انجام می‌شود حمایت کنیم، زیرا خسارتی که این عملیات وارد می‌کند فراتر از حد قابل قبول است.”

آسوشیتدپرس هم گزارش داد، رژیم اسرائیل طرح تخلیه غیرنظامیان فلسطینی پیش از حمله به رفح را به امریکا داده ولی این طرح نتوانسته حمایت این کشور را کسب کند. علی‌رغم این موضوع، نتانیاهو برای قتل‌عام مردم رفح پافشاری دارد.

در همین حال، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، برای پایان به این مناقشه باید به راه حل سیاسی برسیم. جوزپ بورل هشدار داد، اروپا اختلافات درباره به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی را کنار بگذارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت:

“ما به کسانی که می‌گویند راه حل سیاسی نمی‌خواهند، می گوییم شما چه می‌خواهید؟ و راه حل شما چیست؟ این یکی از مهمترین مسئله‌ای است‌‍که باید اروپایی‌ها آنرا حل کنند؛ زیرا باعث ایجاد تفرقه بین آنها شده است.”

در همین حال، اعتراضات ضد رژیم اسرائیل در حال گسترش در دانشگاه‌های امریکا و اروپا، آسترالیا و دیگر کشورهای جهان است؛ از جمله‌، این اعتراضات در شماری از دانشگاه‌های انگلیس هم گسترش یافته است. در فرانسه هم پولیس در ادامه اقدامات سرکوب گرایانه با وارد شدن به دانشگاه ساینس پاریس آنان را متفرق کردند.

هیچام، دانشجوی فرانسوی گفت:

“خواست‌های ما روشن است. ما خواستار تحقیقات درباره ارتباط اکادمیک و اقتصادی دانشگاه خود با دانشگاه‌های اسرائیل هستیم. چون اسرائیل حقوق بشر را نقض کرده است.”

این خیزش دانشجویی در آسترالیا هم گسترش یافته و دانشجویان خواستار قطع روابط با نهادها و شرکت‌‎های مرتبط با رژیم اسرائیل شدند.

اعتراضات دانشجویی در اروپا، امریکا و کانادا علیه جنایات اسراییل در غزه، وارد سومین هفته خود شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *