پایان بی‌نتیجه دومین روز مذاکرات آتش‌بس و قحطی تمام عیار در غزه

با از سرگیری مذاکرات در قاهره از روز شنبه(۱۵ ثور)، همه نگاه‌ها در این دو روز، به پایتخت مصر دوخته شده‌بودند؛ جایی‌که مذاکرات درباره توافق آتش‌بس در غزه با حضور هیات‌هایی از جنبش حماس، مصر، قطر و رئیس اداره مرکزی اطلاعات امریکا کلید خورد.

امام حالا رویترز، گزارش داده است که رهبران حماس دومین روز از مذاکرات آتش‌بس را با میانجی‌گران مصری و قطری بدون پیشرفت آشکاری به پایان رساندند.

بر بنیاد این گزارش، حماس همچنان بر روی خواسته‌ خود مبنی بر اینکه هرگونه توافقی باید به جنگ غزه پایان دهد، تأکید کرده است.

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس گفته است:

حماس تمایل زیادی به دستیابی به یک توافق جامع با مراحلی به‌هم‌پیوسته دارد که به تجاوزگری پایان می‌دهد و عقب‌نشینی ارتش رژیم اسرائیل از نوار غزه را تضمین نموده و یک توافق جدی برای مبادله اسیران را محقق می‌کند.

بگفته وی، نتانیاهو می‌خواهد برای ادامه تجاوزگری به غزه توجیهات دایمی ابداع کند و دامنه درگیری را گسترش داده، تلاش‌های میانجی‌گران را برباد دهد.

مشکل اصلی در این مذاکرات، توقف دایمی جنگ و خروج کامل نظامیان رژیم اسرائیل از غزه است. چون نتانیاهو هشدار داده، با توافق یا بدون توافق، به رفح؛ پرجمعیت‌ترین شهر غزه حمله خواهد کرد.

اسامه حمدان؛ عضو ارشد جنبش حماس گفته است:

“تا هنوز درباره دو موضوع اصلی که آتش‌بس دایمی و خروج کامل از غزه است مذاکره می‌کنیم. امیدوریم که پاسخ خوب و مثبت دریافت کنیم. براساس درک ما رسیدن به آتش‌بس یعنی هیچ حمله‌ای علیه غزه به‌شمول رفح انجام نشود.”

جنبش حماس هشدار داد، تحت هیچ شرایطی با توافق آتش‌بس در غزه که به صراحت، شامل پایان جنگ نباشد موافقت نخواهد کرد.

حسام بدران؛ عضو ارشد جنبش حماس گفت:

“نتانیاهو و کابینه جنگ او به‌دنبال آتش‌بس نیستند و در تمام گفتگوها با بازی واژه‌ها این مسئله را نپذیرفته و راضی به پایان جنگ و خروج نیروهای شان از غزه نشده و نمی‌شوند.”

این جنبش برخلاف وزیر خارجه امریکا تاکید کرد، سرنوشت این مذاکرات به دست دولت بایدن است نه مقاومت فلسطین.

اسامه حمدان گفت:

“اگر ایالات متحده به‌طور واضح به نتانیاهو بگوید که دیگر کافی است و باید این کار انجام شود من به شما اطمینان می‌دهم که این توافق انجام خواهد شد. این امریکا است که باید در این زمینه پاسخ دهد.”

وزیر خارجه امریکا روز گذشته مدعی شده بود، توافق آتش‌بس در دسترس است و باید حماس تصمیم بگیرد. یک مقام‌ پیشین وزارت خارجه امریکا اما گفت، این مذاکرات تنها با تغییر سیاست دولت بایدن می‌تواند به نتیجه برسد.

خانم لورا بلومنفلد؛ مقام سابق وزارت خارجه امریکا گفته است:

“وزیر بلینکن باید به اسرائیل بگوید که زمان عشق و اسلحه‌ای بدون قید و شرط پایان یافته و اگر حمایت ما را می‌خواهید باید به قوانین میدانی ما توجه کنید.”

در جاده‌های سرزمین‌های اشغالی هم، یهودی‌های شهرک‌نشین دست به اعتراض زده‌اند و خواستار توقف جنگ و مبادله اسرا با مقاومت فلسطین شدند. معترضان تاکید کردند، نتانیاهو برای ماندن در قدرت به دنبال طولانی کردن جنگ است. همزمان با این؛ فاجعه بشری در غزه به نقطه انفجار رسیده است.

 برنامه جهانی غزه هشدار داد، محدودیت‌های رژیم اسرائیل برای ورود کمک‌ها، شمال این باریکه را درگیر قحطی تمام عیار کرده است.

سندی مکین؛ مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت:

“قحطی تمام عیار در شمال غزه وجود دارد که در حال گسترش به سوی جنوب است. ما به طور مداوم خواستار آتش‌بس و دسترسی مصوون و بدون محدودیت به غزه هستیم.”

برنامه جهانی غذا هشدار داد، درصورت ادامه بمباران‌های رژیم اسرائیل ممکن است تعدادی زیادی از مردم گرسنه غزه بمیرند. براساس گزارش‌ها، در مرحله اول این قحطی جان دست‌کم سه صدهزار نفر را تهدید می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *