روز جهانی کار و نشست سه جانبه در کابل

نشست سه‌جانبه به مناسبت روز جهانی کار و کارگر با حضور مسئولان حکومتی، سازمان بین‌المللی کار و اتحادیه‌های کارگری امروز یکشنبه(۱۶ ثور)، در کابل برگزار شد.

در این نشست، از میزان بلند بیکاری و وضعیت نامناسب کارگران در فضای کاری، ابراز نگرانی شد و بر حمایت و رعایت حقوق این قشر تاکید گردید.

رامین بهزاد؛ نماینده سازمان بین‌المللی کار، گفت افغانستان با چالش‌هایی در این زمینه روبرو است. از جمله بیکار شدن تعدادی از شهروندان و عدم مصوونیت در فضای کاری.

آقای بهزاد گفت: “ما فعالیت های خود را در افغانستان افزایش دادیم تا بتوانیم هر چه بیشتر به اعضای سه جانبه این سازمان و مردم شریف افغانستان در ارتقای کار شایسته کمک بکنیم و امید واریم که این پروژه‌ها موثر باشد و بتواند زمینه کارشایسته برای همگان را فراهم بکند”.

این نشست سه‌جانبه، همچنان به هدف آمادگی بیشتر برای کنفرانس بین‌المللی کار که در آینده نزدیک، کابل میزبان آن خواهد بود، برگزار شده است.

مسئولان در وزارت کار و امور اجتماعی، ضمن اشاره به حمایت از حقوق کارگران تاکید کردند که با همکاری نهادهای ملی و بین‌المللی در تلاش‌اند که میزان بیکاری را در کشور کاهش دهند.

نمایندگان اتحادیه‌های کارگران و کارفرمایان با اشاره به پیامدهای فقر و بیکاری در کشور، خواهان توجه جدی حکومت در این زمینه شدند. آنان از حکومت خواستند که در قسمت پرداخت حقوق کارگران متقاعد/بازنشسته، توجه و تجدید نظر کنند.

برگزاری کنفرانس بین‌المللی کار در کابل و تدوین قانون کار از دو برنامه مهم وزارت کار و اموراجتماعی برای ایجاد فرصت‌های شغلی و حمایت از حقوق کارگران گفته می‌شوند.

اما شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که حکومت برای کاهش میزان بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی، باید در بخش زراعت توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر کند.

بیکاری از معضل دایمی افغانستان است؛ اما در سال‌های اخیر میزان آن بیشتر شده و حکومت گفته که برنامه‌های برای مبارزه با این معضل اجتماعی روی دست دارند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *