امضای چندین قرارداد و تفاهمنامه تجاری بین افغانستان و ترکمنستان

دست‌کم سیزده قرارداد و تفاهمنامه تجاری بین افغانستان و ترکمنستان به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر با حضور سرپرست وزارت صنعت و تجارت و هیئت اقتصادی ترکمنستان در هرات به امضا رسید.

تمرکز جدی در این تفاهم‌نامه‌ها بر صادرات سنگ مرمر، سیخ گول و برخی دیگر از اقلام نامدار تولیدی افغانستان به ترکمنستان است.

نورالدین عزیزی در مراسم امضای این تفاهمنامه‌ها گفت، این گام نخست برای توسعه تجارت بین دو کشور است. مسوول اتاق صنعت ترکمنستان نیز اعلام کرد، کشورش تمایل جدی بر واردات تولیدات افغانستان دارد و از هر فرصتی برای توسعه تجارت بین دو کشور استقبال می‌کند.

 نوکر قلی اتاقلی اف؛ رییس اتحادیه صعنتکاران ترکمنستان گفت:

“ما از هر فرصت برای توسعه تجارت با افغانستان استفاده می‌کنیم و طبق سیاست بی‌طرفی سیاسی در بخش اقتصادی بدون دخالت در تلاش گسترش همکاری‌ها هستیم.”

مقامات حکومتی در هرات ضمن حمایت از کار سرمایه‌گذاران تاکید بر عدم مداخله در کار بخش خصوصی دارند. سرمایه‌گذاران نیز گام فعلی را روزنه‌ی برای جهش اقتصادی هرات و افغانستان می‌دانند.

 این قراردادها پس از نشست‌های متعدد هیئت‌های افغانستان و ترکمنستان به امضا می‌رسد. سران حکومت سرپرست می‌گویند، زمینه سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم است و عزم جدی بر گسترش روابط با کشورهای منطقه وجود دارد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *