تاکید بر آغاز کار پروژه تاپی در دیدار مولوی دلاور با رییس پروژه تاپی

بتازگی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم با رئیس اجرایی پروژه تاپی و سفیر ترکمنستان در کابل درباره پیشرفت‌های این پروژه بحث و رایزنی کردند. شهاب‌الدین دلاور گفته، توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی با کشورهای منطقه و جهان از اولویت‌های کابل است و هیچ مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد.

همایون افغان، سخنگوی این وزارت، گفت: “سفیر ترکمنستان در کابل و رییس پروژه تاپی در دیدار با سرپرست وزارت معادن و پطرولیم پروژه تاپی را از پروژه های مهم خواندند و در مورد آغاز کار عملی این پروژه در خاک افغانستان گفتگو نمودند.”

رئیس اجرایی پروژه تاپی نیز درباره پیشرفت این پروژه و گام‌های عملی در عرصه تخنیکی آن صحبت کرده و گفت که در باره تشکیل گروه کاری به‌هدف هماهنگی همه‌جانبه این پروژه توافق شده است.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه نیز در اظهاراتی گفته، زمینه تطبیق پروژه‌های تاپی، کاسا یکهزار، افغان-ترانس و پروژه‌های بزرگ خط آهن در افغانستان فراهم است.

این در حالیست که از سال ۲۰۱۶ تاکنون کار پروژه تاپی نیمه‌تمام مانده است. آگاهان اقتصادی رقابت و اختلاف میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو را مانع اصلی در برابر پیشرفت این پروژه می‌دانند.

تاپی برای کشورهای دخیل در این پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است. سهم افغانستان نیز از این پروژه دریافت بیش از ۴۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت سالانه، بدست آوردن مقدار گاز مشخص از این پروژه و فراهم شدن زمینه کار برای هزاران نفر می‌باشد.    

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *