هفته جهانی واکسین با شعار “واکسین برای همه”

“واکسین برای همه” شعار امسال هفته جهانی واکسین است. در مراسمی که به این مناسبت روز پنج‌شنبه در کابل برگزار شده بود، مسوولان وزارت صحت عامه،  نماینده سازمان صحی جهان و یونیسف حضور داشتند.

مولوی عبدالولی حقانی، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت:

در سال جاری تاکنون ۲ واقعه مثبت فلج اطفال در کشور ثبت شده و واکسین کرونا و فلج اطفال برای حدود ۲.۳ میلیون کودک در ۸۷ ولسوالی تطبیق شده است.

او، با اشاره به اهمیت بالای واکسیناسیون گفت، در سال گذشته تنها ۱٫۶ میلیون کودک و حدود ۸۰۰هزار مادر واکسین تیتانوس و میلیون‌ها کودک زیر پنج سال واکسین فلج اطفال دریافت کردند.

با اینحال، هنوز میلیون‌ها کودک از دسترسی به واکسین محروم‌اند.

 قلندرعباد، سرپرست وزارت صحت عامه از سازمان صحی جهان و سایر موسسات همکار خواست که به دور از مسایل سیاسی در بخش‌ صحی با افغانستان همکاری کنند.

مولوی محمد اسحاق صاحب زاده؛ معین مالی و اداری وزارت صحت عامه نیز گفت سازمان صحی جهان، W.H.O و یونیسف صادقانه برای معیاری سازی نظام صحی و رفع مشکلات دارو و معاش داکتران افغانستان کارکنند.

او تاکید کرد که داکتران نیز صادقانه برای مردم افغانستان تلاش کنند؛ چرا که بگفته وی، داکتران در قبال مردم مسوولیت دینی و انسانی دارند.

این درحالی است که هم‌اکنون میلیون‌ها زن و کودک در کشور با مشکلات جدی صحی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دیبرا بیتلس، نماینده سازمان صحی جهان هم با تأیید این مشکلات گفت، زنان و کودکان در افغانستان به‌شدت آسیب پذیراند و برای جلوگیری از بحران بیشتر، پروسه واکسین گسترش خواهد یافت.

خانم دیبرا بیتلس گفت:

“افغانستان در جریان جنگ‌های داخلی به‌شدت آسیب پذیر شده، به خصوص زنان و نوزادان که بیشتر نیازمند واکسین هستند. بنا براین ما پروسه واکسین را جهت کاهش و ختم وضعیت بحرانی و صحی اطفال، افزایش داده ایم.”

پوریک دومینیک؛ نماینده یونیسف در افغانستان نیز گفت:

“ما ملزم هستیم تا درباره واکسین با حکومت افغانستان همکاری کنیم. تا تمامی مناطق و ساحات این کشور کودکان ۲ تا۵ سال از واکسین مستفید شوند. ما برای نجات جان کودکان پروسه واکسین را شدیدا گسترش می‌دهیم.”

در پایان این مراسم از خانواده‌ها و علما خواسته شد که برای تطبیق بهتر کمپاین واکسیناسیون، با واکسیناتوران همکاری کنند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *