فراخوان کمک به سیلاب زده‌گان کشور؛ ملا برادر به بغلان رفت

درسومین روز سیلاب ویرانگر و پرتلفات در ولایت بغلان، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرای حکومت سرپرست در رأس هیأتی به هدف کمک و رسیدگی به مشکلات آسیب‌دیده‌های سیلاب‌های اخیر به این ولایت رفته است.

این سیلاب در ولایات بغلان، غور، بدخشان، فاریاب، تخار و هرات خسارات سنگین و تلفات زیادی در پی داشته است.

قاری دین محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد امروز در یک نوار ویدیویی گفته است که براساس معلومات ابتدایی تا کنون هزاران خانه مسکونی ویران شده اما او در مورد آمار تلفات انسانی چیزی نگفته است.

بگفته وی، این فاجعه سبب از بین رفتن هزاران جریب زمین‌های زراعتی و هزاران راس مواشی گردیده  و تعدادی از تاسیسات عام المنفعه نیز کلاً ویا بخشی از آن در این ولایات تخریب شده‌اند.

سرپرست وزارت اقتصاد گفته که تداوی زخمی‌ها، تهیه مواد خوراکی، آب آشامیدنی ایجاد سرپناه‌های موقت و بازگشایی راه های مسدود شده مواصلاتی دراولویت کاری حکومت قراردارد و تیم‌های موظف در حال خدمت هستند.

این وزارت از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و امداد رسان‌های داخلی و خارجی، اتحادیه‌های صنعتی و تجارتی، صرافان و تاجران، بنیادهای خیریه و عموم مردم کشور خواسته که برای کمک‌های عاجل و فوری از قبیل خیمه، کمپل، مواد خوراکی، مساعدت مالی، اعمارسرپناه ، و سایر خدمات اولیه با آسیب دیدگان این سیلاب‌ها همکاری نمایند.

در همین حال، تلاش‌های جهانی نیز برای رسیدگی به فاجعه بغلان در حال افزایش است. آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با خانواده‌های قربانیان این سیلاب‌ها ابراز غم‌شریکی کرده و گفته که از تلفات جانی ناشی از این سیلاب‌ها ناراحت است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه افزوده که این سازمان و شرکای آن در افغانستان در حال هماهنگی با مسوولان حکومت افغانستان برای ارزیابی فوری نیازها و ارائه کمک‌های اضطراری هستند.

کمیته بین‌المللی نجات نیز با اشاره به تلفات جانی و مالی سیلاب‌های اخیر در ولایات مختلف افغانستان از آمادگی برای افزایش واکنش اضطراری در مناطق آسیب‌دیده خبر داده است.

سازمان حفاظت از کودکان هم گفته که یک مرکز درمانی سیار مجهز با تجهیزات بهداشتی و تیم‌های حفاظت از کودکان را برای پشتیبانی از کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده از سیلاب به بغلان می‌فرستد.

همچنین سازمان همکاری اسلامی به هدف کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیلاب در افغانستان فراخوان داده است.

این سازمان از کشورهای عضو و سایر کشورهای جهان خواسته تا به‌گونه فوری کمک‌های نجات‌بخش را به مردم افغانستان برسانند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *