سیلاب زده‌گان بی‌خانمان در تقلای کمک برای زنده ماندن

پس از سیلاب ویرانگر روز جمعه در ولایت بغلان، وضعیت سیل زده‌گان همچنان بحرانی و فاجعه‌بار است.

 آنان، در شرایط دشواری قرار دارند و نیازمند موادغذایی، ایجاد سرپناه و کمک‌های صحی هستند.

ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر که دیروز به بغلان رفته بود، گفته است: سیلاب‌ها تلفات و خسارات زیادی برجا گذاشته و تلاش‌ها برای رسیدگی به آسیب دیدگان جریان دارد.

ملا برادر، تعداد جان باختگان سیلاب در بغلان را ۱۷۰ نفر اعلام کرد اما افزود که آمار در حال تغییر است. به گفته‌ آقای برادر بیش از ۴ هزار منزل مسکونی به کلی تخریب و هزاران راس مواشی تلف شده است.

در همین حال، شماری از خانواده‌های بی‌جا شده در روستای لقَی‌های ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان از وضعیت بد زندگی و نبود سرپناه انتقاد می‌کنند.

پری‌گل که در نتیجه این سیلاب‌ها بی‌جا شده گفت:

“برای ما تا اکنون هیچ کمکی داده نشده، شب با کودکان ما در سر کوه خواب می‌کنیم اطفال ما مریض شده نیازمند کمک هستیم.”

میر‌آغا از دیگر افرادی که خانه‌اش در این سیلاب ویران شده گفت:

“روز جمعه سیل آمد تنها کودکان خود را نجات دادیم هیچ چیزی برای ما نمانده نه خانه مانده و نه چیز دیگری؛ هر چیزی که بود سیل با خود برد جای رفتن نداریم یک دخترم در شفاخانه بستر است خانه ما قابل زندگی کردن نیست.”

از سوی دیگر، تلاش‌های جهانی برای کمک‌ به سیلاب زدگان نیز جریان دارد. توماس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان گفته، شرکای ایالات متحده درحال بسیج کمک‌های اضطراری به‌شمول غذا و آب برای سیل‌زدگان در افغانستان هستند.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که در یک پرواز جدید از طریق پل هوایی بشردوستانه ۹۷ تُن تجهیزات طبی و حیاتی برای ۱۳ نهاد امدادرسان به کابل رسیده است. جمعیت هلال احمر ایران نیز از آمادگی برای کمک‌رسانی به سیلاب زدگان خبر داده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *