دروازه‌های باز کنفرانس ویانا برای مخالفین دولت اسد در سوریه

سازمان ملل از دولت سوریه و گروه های شورشی آن کشور خواسته تا در گفتگوهای ویانا شامل شوند. استیفن دمستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای سوریه، ضمن این درخواست از طرف های جنگ سوریه، گفته: به زودی گروه های کاری به منظور پیشبرد روند گفتگوهای صلح ویانا تشکیل می شود.

استیفن دمستورا در سفر به دمشق، پایتخت سوریه جزئیات توافق هفته گذشته در ویانا را در اختیار مقام های سوری قرار داد. بازیگران منطقه ای و بین المللی هفته گذشته در ویانا در باره راه های پایان دادن به جنگ سوریه بدون حضور دولت سوریه و شورشیان، گفتگو و برسر آغاز یک روند سیاسی در این کشور توافق کردند. دمستورا پس از دیدار با مقام های سوری در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که طرف های درگیر جنگ باید در گفتگوهای ویانا شرکت کنند. او اعلام کرد در نخستین گام عملی به اساس توافق ویانا، گروه های کاری برای پیشبرد گفتگوها تشکیل می گردد و دولت سوریه گفته که شامل این گروه ها می شود.

” ما به زودی گروه های کاری را ایجاد خواهیم کرد، ایجاد این گروه ها یکی از جنبه های گفتگوهای ویانا است و ولید معلم وزیر خارجه سوریه اعلام کرده که در این گروه شامل خواهد بود. اما ما برای پیشرفت در گفتگوهای ویانا به انجام برخی اقدامات در میدان جنگ، مانند برقراری آتش بس و کاهش خشونت ها نیاز داریم.”

دمستورا گفت: گروه های کاری با این منظور ایجاد می شود که تمامی طرف های درگیر سوری بتوانند رایزنی ها، خواست ها و مسائل مختلف را مطرح و روی آن بحث کنند. در نشست ویانا هفته گذشته، وزیران خارجه امریکا، روسیه، عربستان، ایران، ترکیه و چندین کشور مهم دیگر منطقه و جهان شرکت داشتند. برای اولین بار ظرف چهار سال و چند ماه که از جنگ سوریه می گذرد، تمامی کشورهای دخیل در بحران سوریه در نشستی با هدف یافتن راه حل بحران این کشور حضور یافته و توافقاتی نیز حاصل شد. در همین حال وزارتخارجه  ایران، گفته اگر عربستان به نقش منفی اش در روند گفتگوهای صلح ویانا ادامه دهد، تهران از این گفتگوها خارج خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *