سیب افغانی زیب دسترخوان هندی‌ها

میرزمان پوپل آمر صادرات اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که مشکل بین هند و افغانستان، در مورد صادرات سیب افغانستان از طریق بندر واگۀ پاکستان به هند، حل گردیده و نامۀ برقى سفارت هند مقیم کابل را در مورد حل مشکل یادشده دریافت کرده است و به زودى صادرات هزاران تُن سیب به آن کشور آغاز خواهد شد.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “وی گفت که هندوستان از پنج ماه به این طرف، اجازه نمى داد که سیب افغانستان از طریق بندر واگه به آن کشور صادر شود که به همین دلیل، تا حال مقدار کمى سیب صادر شده؛ زیرا در سال هاى گذشته سالانه سى هزار تن سیب، تنها به هندوستان صادر می شد.

پوپل گفت که سال هاى پیش، رقم مجموعى صادرات به حدود چهل هزار تن می‌رسید؛ اما امسال تا حال نزدیک به ١٣ هزار تن سیب از افغانستان به پاکستان، ترکیه و امارات متحدۀ عرب صادر شده است و امسال حدود ٢٠ هزار تن سیب افغانستان به هندوستان صادر خواهد شد.

جان الکوزى معاون اول اتاق تجارت افغانستان می گوید، هند به اساس پالیسى جدید تصمیم گرفته بود که صادرات سیب افغانستان، از طریق بندر عباس ایران وارد آن کشور شود که  فاصله میان افغانستان الی بندر نیوا شیوا در هندوستان از طریق بندر عباس ایران، حدود چهار هزار کیلومتر مى­باشد؛ درحالیکه فاصله میان افغانستان و هند از طریق پاکستان و بندر واگه، حدود ١٢٠٠ کیلو متر است.

قابل ذکر است که باغ هاى سیب در مناطق مختلف افغانستان وجود دارد اما بیشترین باغ هاى سیب در ولایت میدان وردک می ‌باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *