پرونده‌های خبرنگاران کشته‌شده درکشور به‌گردش افتاد

دولت وحدت ملی در کابل آماده شده است تا پرونده های قتل خبرنگاران را پیگیری کند، اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان اعلام کرد که مرحله نخست برای بررسی قضایی این پرونده ها دیروز آغاز شد.

  به همین مناسبت نشستی با حضور معیین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، نمایندۀ معاون دوم ریاست جمهوری و شماری از مسؤولان نهاد های حامی و صنفی خبرنگاران و مسؤولان رسانه ها در کابل برگزار شد
اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفته که قرار است پرونده قتل ۶۰ خبرنگار مورد بررسی قرار بگیرد، خبرنگارانی که در چهارده سال گذشته در بخش های افغانستان جان خود را از دست داده اند.
این اتحادیه می گوید که دستکم ۴۰ تن این خبرنگاران به قتل رسیده اند که باید قاتلان آنها شناسایی و محاکمه شوند.
این نخستین بار است که دولت افغانستان حاضر شده در قبال پرونده قتل و خشونت خبرنگاران سکوت را بشکناند.
روز سه شنبه نشستی با حضور معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، نمایندۀ معاون دوم ریاست جمهوری و شماری از مسؤولان نهاد های حامی و صنفی خبرنگاران و مسؤولان رسانه ها در کابل برگزار شد.
فهیم دشتی، رییس اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می گوید که در این نشست روی چگونگی پیگیری پرونده های قتل خبرنگاران تفاهم شد.
آقای دشتی می گوید که فدراسیون نهادهای ژورنالیستان افغانستان و رسانه ها به همکاری معینیت نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، گزارشی را در مورد این پرونده ها آماده کرده و در نشستی که با حضور معاون دوم ریاست جمهوری و مقامات دادستانی کل، برگزار خواهد شد این گزارش به آنها ارایه خواهد شد.
پیشتر، رییس جمهوری طی فرمانی که در آن موارد دیگری از قبیل تامین مصونیت خبرنگاران هم تذکر داده شده بود به ادارات عدلی و قضایی وظیفه داد، تا پرونده قتل خبرنگاران را پیگیری کند.
محمد اشرف غنی، پس از در خواست فدراسیون نهادهای ژورنالیستان و رسانه های افغانستان این فرمان را صادر کرد.
براساس این فرمان و گفتگوی فدراسیون با سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور، قرار است در آینده نزدیک بررسی قضایی پرونده های قتل خبرنگاران آغاز شود.
در نشست که امروز با حضور معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ برگزار شد در موارد دیگری که رسانه ها، خبرنگاران و کارمندان رسانه ها، نگرانی هایی دارند نیز بحث و گفتگو شد.
اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان می گوید که در این نشت همچنان تفاهم صورت گرفت که فدراسیون در همکاری با حکومت به این نگرانی ها راه حل های مناسب جستجو کند.
فدراسیون همچنان با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، گام های بعدی به نتیجه رسانیدن این پرونده ها را پیگیری خواهد کرد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *