ازبیکستان بناهای تاریخی‌را در کشور مرمت می‌کند

دولت ازبیکستان در یک اقدام تازه در نظر دارد تا تمام بناهای باستانی مربوط به تاریخ ترک‌تباران در سراسر افغانستان را شناسایی و دوباره ترمیم کند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن “شماری از فرهنگیان از این اقدام ازبیکستان استقبال کرده، اما از وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز خواسته تا در مرمت آثارهای باستانی در سراسر کشور اقدام کند.

مسئولان بنیاد بین‌المللی بابر، از نهادهای فرهنگی ازبیکستان در مراسم ایجاد یک پارک محافظوی در اطراف مقبره امیرعلی شیر نوایی در باغ گوهرشاد بیگم ولایت هرات گفته اند، رییس جمهور ازبیکستان به تازگی فرمانی را صادر کرده تا بر اساس آن تمام بناهای تاریخی مربوط به ترک‌تباران در سراسر جهان به شمول افغانستان شناسایی و ترمیم شود.

به نقل از صدای امریکا، ذاکرجان مشربوف، رییس این بنیاد گفته است که یک ایوان بزرگ فلزی ساخته شده ازبیکستان را به هرات انتقال داده تا بالای مقبره میناتوریست و نقاش بزرگ کمال الدین بهزاد نصب کند.

مسئولان این نهاد در سال‌های اخیر هفت بار به هرات سفر کرده اند، تا آبدات تاریخی مربوط به دوره تیموریان را شناسایی و مرمت کنند.

همچنان بنیاد بین‌المللی بابر در گذشته بناهای تاریخی را در ولایات هرات، تخار و کابل مرمت کرده اند. از این جمله می توان به درب حکاکی شده برای گنبد امیرعلی شیرنوایی و سنگ مزارش در هرات اشاره کرد.

دولت افغانستان و بنیاد بابر به تازگی تفاهمنامه را امضا کرده تا بر اساس آن پارک معیاری برای حفاظت از مقبره امیرعلی شیرنوایی در هرات ساخته شود.

سه دهه جنگ و ویرانی در کشور بیشترین صدمه را بر بناهای تاریخی و باستانی کشور وارد کرد.  از سوی دیگر طالبان در زمان حاکمیت خود در افغانستان اکثر بناهای تاریخی از جمله بودای های بامیان را تخریب کردند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، اکنون بیش از هزار بنای تاریخی در سراسر کشور از جمله ولایت بامیان در معرض نابودی قرار دارد.

شماری از فرهنگیان و هنرمندان از وزارت اطلاعات و فرهنگ در کشور انتقاد می‌کنند که در خصوص مرمت آثارهای باستانی هیچ توجه نداشته است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *