داعش در صدد وسعت حلقه نفوذ خود در افغانستان است

فرستادۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از افزایش فعالیت‌های گروه داعش در کشور اظهار نگرانی می‌کند.

تادامیچی یامامتو، نمایندۀ خاص سازمان ملل متحد در افغانستان پیش از چاشت روز دوشنبه(۴ اسد) در کابل به خبرنگاران گفت که نگرانی‌هایی از وجود گروه داعش وجود دارد و این گروه قصد دارد به مجموع مردم افغانستان آسیب بزند.

آقای قامامتو افزود که ما با جامعۀ جهانی و حکومت وحدت ملی فعالیت‌های گروه داعش را در افغانستان زیر نظر داریم.

به گفتۀ او چیزی که مشخص است پالیسی و سیاست‌های داعش است که به هیچ‌وجه قابل پذیرش مردم افغانستان نیست ولی این گروه تلاش دارد حضورش را در بسیاری از ولایت‌ها افزایش دهد.

فرستادۀ ویژۀ ملل متحد تاکید کرد که در حال حاضر فعالیت گروه داعش بسیار اندک و تنها در یک ولایت شرقی افغانستان است و مردم از فعالیت‌های این گروه راضی نیستند.

این در حالی‌ست که آهسته آهسته جغرافیای فعالیت گروه داعش از روستاها و چند ولسوالی یکی دو ولایت به شهرهای بزرگ متمرکز شده‌است.

دو روز پیش افراد گروه داعش نخستین بزرگ‌ترین حملۀ انتحاری‌شان را در افغانستان بالای تظاهرکننده‌گان در پایتخت افغانستان انجام دادند که می‌توان آن را جدی‌ترین حملۀ داعش از زمان فعالیتش طی یکی دوسال به این‌طرف دانست.

داعش در آغاز از روستاهای ولایت ننگرهار در شرق افغانستان آغاز به فعالیت کرد اما گفته می‌شود در چند ولایت دیگر نیز نفوذش را گسترانیده و مهم‌تر از همه توجه این گروه به انجام حمله‌ها در پایتخت افغانستان است.

با این حال، تادامیچی یامامتو در رابطه به این‌که داعش مسؤولیت حملۀ دوروز پیش در چوک ده‌مزنگ بالای هزاران معترض جنبش روشنایی را به دوش گرفت، گفت که هنوز تحقیق در مورد آن جریان دارد و باید انتظار داشت تا نتایج آن مشخص گردد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *