کنفرانس امنیتی در هرات پایان یافت

پنجمین کنفرانس گفتگوهای امنیتی (هرات) پایان یافت. این کنفرانس نسبت به روز گذشته با حضور کمرنک اشتراک کنندگان داخلی و خارجی همراه بود.

مسئولان انستیتوت مطالعات ستراتیژیک افغانستان که برگزار کننده این پروگرام هستند از ارائه نتایج این نشست با خبرنگاران خودداری کردند.

برای پنجمین باری است که انستیتوت مطالعات ستراتیژیک افغانستان کنفرانس بین‌المللی گفتگو‌های امنیتی هرات را برگزار می‌کند. در جریان این کنفرانس نمایندگان پانزده کشور مختلف و موسسات بین‌المللی روی موضوعات مختلف به ویژه مسایل امنیتی افغانستان و منطقه بحث کردند.

اما مولوی عبدالسلام ضعیف یک مقام پشین حکومت طالبان از عدم حضور علمای دین در این کنفرانس شکایت کرده می‌گوید که این برنامه بیشتر تشریفاتی و پروژه‌ای است.

 

 

در پهلوی این شماری هم هستند که روند این گونه کنفرانس‌ها در بهبود وضعیت امنیتی افغانستان و منطقه را مهم می‌خوانند.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان هرات و یکی از کارشناسان سیاسی ابراز امیدواری می‌کند که این بحث و گفتگو‌ها بتواند زمینه ساز صلح و امنیت در افغانستان شود.

 

 

داکتر داود مرادیان رئیس انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان و مسئول برگزاری این کنفرانس از ارائه جزئیات پیرامون ختم این کنفرانس خودداری کرد.

آقای مرادیان روز گذشته در اولین روز این کنفرانس به خبرنگاران گفت، تلاش می‌کنند با استفاده از این کنفرانس راهکارهای را در خصوص مشکلات امنیتی افغانستان و منطقه جستجو کنند.

 

به گفته او در ختم این کنفرانس نشست‌های دو جانبه میان افغانستان و پاکستان و افغانستان و هندوستان نیز دایر خواهد شد.

او همچنان گفت، قرار است فردا یکشنبه نشست سه جانبه میان افغانستان، هندوستان و ایران انجام شود.

در این حال کارشناسان می‌گویند، این نشست‌ها زمانی می‌تواند مفید باشد که کشورهای در حال منازعه کوشش کنند که به جای جنگ روند مذاکره و مفاهمه را در پیش گیرند در غیر آن این روند نمی‌تواند راه حل برای ختم مشکلات امنیتی افغانستان و منطقه باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *