نارضایتی هفتاد درصدی مردم از وکلای شان در خانه ملت

 نظر سنجی تازه که خانه آزادی افغانستان به راه انداخته است نشان می دهد که هفتاد درصد مردم از نمایندگان مجلس ناراضی هستند. فساد، عدم نظارت وکلا و آداب و نزاکت‌ های رفتاری و گفتاری اعضای مجلس از جمله مسایل است که پاسخ دهندگان از آن انتقاد کرده اند.

  به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” سید روح الله رضوانی محقق ارشد خانه آزادی افغانستان می گوید که در این نظر سنجی تنها ۱۱ درصد پاسخ دهندگان گفته‌ اند که نمایندگان مجلس در مراجعه با نهادهای حکومتی، پیگیر حل مشکلات مردم و براورده ساختن خواسته‌ های جمعی بوده ‌اند.
امروز (سه شنبه ۲۳ قوس) مسوولان این نهاد در یک نشست خبری گفتند که بر اساس این نظر سنجی، ۷۰ درصد مردم گفته اند که از نمایندگان پارلمان ناراض هستند.
این نظر سنجی که در ۳۴ ولایت افغانستان انجام شده تنها ۱۶ درصد از مصاحبه شوندگان گفته اند که از کار کرد اعضای مجلس راضی هستند.
سید روح الله رضوانی، محقق ارشد خانه آزادی افغانستان می گوید که از مجموع مصاحبه شونده ها تنها ۱۱ درصد آنها گفته‌ اند که نمایندگان مجلس در مراجعه با نهادهای حکومتی، پیگیر حل مشکلات مردم و براورده ساختن خواسته‌ های جمعی بوده ‌اند.
آقای رضوانی گفت که ۲۲،۶ درصد دیگر معتقد هستند که اعضای مجلس نمایندگان منافع ملی را بر منافع قومی ترجیح داده ‌اند.
رضوانی در مورد میزان اشتراک کنندگان این نظر سنجی گفت: تعداد کل افراد شرکت کننده در این نظر سنجی ۷۳۶۷ نفر بوده اند که ۷۱ درصد آنان را مردان و ۲۹ در صد را زنان تشکیل می دادند.
گفته می شود که بیشتر پاسخ دهندگان را افرادی دارای مدرک لیسانس تشکیل می‌ دهند (۴۰،۲ فیصد) و کمترین را افرادی با تحصیلات دکترا یعنی ۸۱ نفر (۱،۱ درصد) شامل می شده است.
وکلا در فساد دست دارند
کارمندان خانه آزادی افغانستان ۳ ماه در شهر ها و قریه های افغانستان سفر کرده اند و به صورت مستقیم از مردم در باره فعالیت اعضای مجلس سوال کرده اند.
این نظر سنجی نشان می‌ دهد که اعضای مجلس نمایندگان افغانستان در فساد دست دارند؛ در نظر سنجی خانه ازادی آمده است: ۳۷ در صد پاسخ دهندگان معتقد اند که نمایندگان پارلمان در افزایش فساد در کشور نقش مستقیم داشته اند.
این نظر سنجی نشان می دهد که تنها ۸ در صد پاسخ دهندگان عملکرد نمایندگان را در مبارزه با فساد مؤثر دانسته اند.
خانه آزادی افغانستان که خلاصه این نظر سنجی را در حضور رسانه‌ ها ارایه می‌ کرد گفته که این نظر سنجی نشان می‌ دهد که نمایندگان در مراجعه به وزارت خانه‌ ها و نهاد های حکومتی بیشتر خواسته‌ های شخصی شان را دنبال می کنند.
به گفته سید روح الله ۴۷ درصد مردم معتقد‌ هستند که نمایندگان حین مراجعه به ادارات دولتی، پیگیر حل مشکلات و منافع شخصی خود بوده‌ اند.
وکلا هیچ نوع وظیفه قانون انجام نداده اند

مسوولان این نهاد در یک نشست خبری گفتند که بر اساس نظر سنجی ۷۰ درصد مردم در سراسر افغانستان گفته اند که از نمایندگان نارض هستند.
در نشست خبری که قبل از ظهر امرو برگزار شده بود مسوولان خانه آزادی افغانستان گفتند که نظر سنجی آنان نشان می دهد که اعضای مجلس نمایندگان به وظیفه قانونی خود به درستی عمل نکرده اند.
در این نظرسنجی آمده است که ۴۵ درصد مردم گفته اند که اعضای مجلس وظیفه اصلی شان که قانونگذاری، نظارت از عملکرد حکومت و رابطه با مردم است را زیرپا گذاشته اند.
از جمله مصاحبه شوندگان تنها ۹ درصد گفته اند که نمایندگان، به همه وظایف خود عمل کرده اند.
بر اساس این نظر سنجی: در مورد وظایف نمایندگان، قانون گذاری ۱۳ درصد، نظارت بر حکومت ۲۱ در صد و ارتباط با مردم ۱۰ درصد موافق داشته اند.
سوال دیگری که در این نظر سنجی از اشتراک کنندگان پرسیده شده، در مورد عادلانه، متوازن و مسلکی بودن تصویب بودجه ملی است، در پاسخ به این سوال ۸۷ در صد اشتراک کنندگان باور دارند که نمایندگان در تصویب بودجه عادلانه و متوازن عمل نکرده‌ اند.
بر اساس این نظر سنجی، تنها ۱۳ درصد از پاسخ دهندگان معتقد ‌اند که نمایندگان به این وظیفه خود درست عمل کرده‌ اند.
آداب و نزاکت های رفتار و گفتار نمایندگان
آداب و نزاکت‌ های رفتاری و گفتاری اعضای مجلس نمایندگان سوالی دیگریست که در این نظر سنجی شهروندان کشور دیدگاه خود را شریک کرده‌ اند.
در پاسخ به این پرسش حدود ۸۹.۶ در صد مردم، رفتار و گفتارهای نمایندگان شان را خلاف نزاکت و آداب دانسته اند.
در این میان تنها ۱۰،۴ درصد پاسخ دهندگان در مورد این که نمایندگان آداب و نزاکت های رفتاری و گفتاری را رعایت می‌ کنند، موافق بوده اند.
همچنان در نظر سنجی گفته شده است، ۱۱،۷ درصد از پاسخ دهندگان در مورد حضور منظم نمایندگان پارلمان در جلسات پارلمانی موافق بوده اند ۸۸.۳ در صد پارلمان حضور نمایندگان شان را در جلسات منظم نیافته اند.
در عین حال، در این نظرسنجی آمده است که۸۳ درصد اشتراک کنندگان در مورد حضور نمایندگان در ولایات و پیگری حل مشکلات مردم، پاسخ منفی داده و گفته اندکه حضور نمایندگان در ولایات بیشتر بخاطر حل مسایل شخصی بوده است تا رسیدگی به مشکلات مردم.
بر اساس این نظر سنجی،تنها حدود ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان بر این عقیده هستند که نمایندگان ولایت شان در ایام رخصتی با حضور در ولایت پیگیر مسائل مردم بوده ‌اند در عین حال تنها حدود ۱۴،۳ در صد از پاسخ دهندگان گفته اند که در دور بعد نیز به همین نمایندگان فعلی رای خواهند داد.
خانه آزادی افغانستان یک نهاد رسانه ‌ای که در عرصه گزارش‌های تحقیقی و نظر سنجی کار می ‌کند. این نهاد قبل از این گزارش های در مورد غصب زمین های دولتی و نقض قانون اساسی افغانستان به نشر سپرده است.

3 thoughts on “نارضایتی هفتاد درصدی مردم از وکلای شان در خانه ملت

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *