یک تفاهم نامه زراعتی میان کابل و منسک امضا شد

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تفاهم‌نامه همکاری مشترک زراعتی با کشور بلاروس را به امضا رساند.
به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” اسد‌الله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری کشور در سفری که به شهر منسک پایتخت بلاروس داشت، تفاهم‌نامه همکاری‌های زراعتی را با آقای «لیونید زیاتس» وزیر غذای بلا‌روس به امضا رساند.
به اساس این تفاهم‌نامه هر دوجانب روی انکشاف تولیدات زراعتی هردو کشور، حمایت از سکتور خصوصی، ارتباط بهتر تاجران میان افغانستان و بلاروس، صادرات و واردات اقلام زراعتی تجارتی و ماشینری زراعتی همکاری خواهند کرد.
هم‌چنان نشستی که در بلاروس صورت گرفت، این کشور علاقمندی بیشتر برای خرید سبزیجات، میوه های ستروس و قالین افغانی نشان داد. وزیر زراعت کشور به منظور بهبود همکاری های تجارتی محصولات زراعتی با مقامات وزارت تجارت جمهوری بلاروس نیز دیدار نموده و روی انکشاف زعفران در افغانستان صادرات میوه های تازه و خشک، محصولات زراعتی و صادرات آن‌ها به جمهوری بلاروس با مقامات تجارتی آن کشور بحث و گفتگو کردند.
در این مجلس تقاضا صورت گرفت تا میان افغانستان و بلاروس به‌خاطر بهبود امور تجارت، تسهیلات و ویزه به تجار ملی هر دو کشور موافقت‌نامه‌ی ترتیب و به امضا برسد. هم‌چنان لیونید زیاتس وزیر غذای بلاروس درخواست سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد فابریکه پروسس لبنیات در افغانستان را پذیرفت و از آن استقبال کرد.
بلاروس از جمله ۱۰ کشور مهم تولید‌کننده و صادر‌کننده گوشت، لبنیات و محصولات مالداری در جهان است. در این سفر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری کشور با وزیر صنایع کشور بلاروس نیز ملاقات کرد هدف از این ملاقات انکشاف برنامه تسهیلات صنایع غذایی و ماشینری پیش‌رفته که(برای روند تطبیق زنجیره های ارزشی) استفاده می گردد بحث گردید. وزیر صنایع بلاروس برای سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور ابراز علاقه‌مندی کرد و از افغانستان خواست تا نماینده خود را جهت مذاکرات اقتصادی معرفی نماید. کشور بلاروس از تولید کننده های مهم ماشین آلات زراعتی است که از سال های گذشته تا حال بیشتر تولیدات آن در انکشاف زراعت افغانستان استفاده شده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *