رئیس‌جمهورغنی با حضور در شفاخانه محمد داودخان به پیکر ایاز نیازی ادای احترام کرد. امرالله صالح، طالبان را مقصر اینگونه رویدادها می‌داند.

انفجار شب گذشته بر مسجد جامع وزیر اکبرخان که منجر به جان باختن ایاز نیازی از روحانیون برجسته گردید، واکنش‌های تندی را برانگیخته است. اشرف‌غنی و عبدالله این رویداد را به شدید‌ترین الفاظ محکوم کردند و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به آن واکنش‌های تندی نشان داده‌اند. این رویداد امروز در مجلس نمایندگان نیز با واکنش‌های زیادی به همراه بود.

رئیس‌جمهورغنی وی را از علمای روشنگر و مبلغین مشهور کشور خواند و تاکید کرد، مولوی نیازی از سوی کسانی که نه از احکام دین مبین اسلام آگاهی دارند و نه عرف و دستور جامعه و حقوق افراد را می دانند هدف قرار گرفت.

با این حال رئیس‌جمهورغنی گفت، تاکید اساسی ما روی صلح و دور کردن خشونت به صورت بنیادی می‌باشد و از طالبان خواست آتش‌بسی را که در ایام عید اعلام کردند ادامه دهند تا به زودی مذاکرات بین‌الافغانی صلح آغاز شود.

با این حال امرالله صالح، معاون آقای غنی اما طالبان را مقصر اینگونه رویدادها می‌داند.  

با این حال طالبان اما این حمله را نکوهش کرده و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه در حساب توییترش، حمله به مولوی نیازی را جنایت بزرگ خوانده است.

در همین حال این رویداد در مجلس نمایندگان نیز با واکنش‌هایی روبرو شد. برخی نمایندگان، نهادهای امنیتی را به بی پروایی در تامین امنیت متهم می‌کنند.

از سویی هم وزارت خارجه ایران و سفارت این کشور در کابل، ناتو، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل این رویداد را محکوم کرده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *