کادر متخصصین مهاجر برای درمان کرونا، گرفتار در بی برنامه‌گی حکومت افغانستان

با شیوع ویروس کرونا در کشور و همزمان با موج همه‌گیری آن در ولایات پر جمعیت، مثل هرات و کابل، نیاز به کادر درمانی ماهر و متخصص اولویت وزارت صحت عامه به حساب می‌آمد. از همین رو جامعه متخصصین مهاجر افغانستانی مقیم کشور ایران در اقدامی خود جوش و انسان دوستانه اعلام همکاری همه‌جانبه‌ی خود را با انتشار اعلامیه‌ای به گوش مسوولان حکومتی و صحی افغانستان رسانیدند. آنها خواستار رفع موانع و مشکلات پیش‌روی، برای انتقال یک تیم، شامل متخصصین و استادان دانشگاه و تیم پزشکی، آزمایشگاهی، پرستاری، مامایی و کادر درمانی به افغانستان شدند تا در اولین فرصت از آموزه‌ها و دانش خود برای درمان هموطنان خویش استفاده کنند.

اما با گذشت ۴ ماه از این پیشنهاد، آنها با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت و بی توجهی حکومت و مخصوصاً وزارت صحت عامه از نادیده گرفتن پیشنهادشان می‌گویند: پس از ۴ ماه و پیگیری‌های مکرر و وعده مقامات حکومت افغانستان، هیچ اقدام عملی در این مورد صورت نگرفته است. در حالی که عدم مدیریت صحیح و بی‌برنامه‌گی و همچنان جای خالی متخصصین صحی در امر مبارزه با کرونا بشدت احساس می‌شود.

جامعه متخصصین مهاجر افغانستانی مقیم ایران در اعلامیه‌ی خود عنوان کردند که این جامعه ابتدای سال روان و همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، برخود لازم دانسته‌اند بر اساس وظیفه انسانی، ملی و‌ اخلاقی و آموزه‌های دینی، آمادگی کامل خود را برای اعزام و خدمت‌گزاری و درمان هموطنان خویش اعلام نماید.

در ادامه این اعلامیه هم آمده است، لذا با پی‌گیری‌های مستمر و شبانه‌روزی طی ۴ ماه‌ این تیم با مسوولین دولتی اعم از معاونت دوم‌ ریاست جمهوری و ریاست کمیته مبارزه با کرونا و وزارت‌های صحت عامه و خارجه و عودت مهاجرین و هم‌چنین سفارت کبرای دولت افغانستان در تهران، پس از ارایه طرح پیشنهادی مقرر گردید لیست نهایی تیم متخصصین برای انجام امور ادری به دولت افغانستان ارسال و در این زمینه اقدامات لازم صورت بگیرد.

همچنان در دیدار با سرپرست وزارت خارجه در آخرین سفر به تهران هم این مسئله مطرح شد اما به گفته این تیم، متاسفانه هیچ گونه اقدام عملی در این مورد صورت نگرفته است و این پیشنهاد آنان در حد یک طرح باقی مانده است.

این جامعه متخصصین اعلام می‌دارد با توجه به اوضاع کنونی در کشور و در آستانه‌ی شیوع موج دوم کرونا، این سوء مدیریت و عدم همکاری با نیروهای کارآمد و متخصص، به ضرر ملت افغانستان بوده و در نتیجه نیاز به کادر درمانی متخصص بیشتر احساس می‌شود.

آنها دخالت‌های سیاسی و نداشتن استقلال در مصرف بودیجه اختصاصی کرونا و فساد اداری در حکومت، ضعف مدیریتی و عدم شفافیت در روند مصارف، گرایشات قومی و اعمال نفوذ شخصی را در کنار عدم مدیرت کارآمد و باسابقه و پایین بودن توان علمی کادر مدیریتی در داخل کشور را از عوامل به تاخیر انداختن این پروسه می‌دانند.

این تیم اضافه می‌کند؛ به یقین افرادی از مهاجرین وجود دارند که با تخصص بیشتر می‌توانند بستر خدمت در کشور را فراهم سازند و کارایی بیشتر در این وزارت و دیگر وزارت‌خانه‌ها داشته باشند اما با چنین رویکرد دولت، بازگشت نخبگان به کشور دشوارتر و در نتیجه انگیزه‌ و علاقه مهاجرین متخصص کم‌رنگ‌تر از گذشته خواهد شد.

این جامعه با انتشار این بیانیه و در جریان گذاشتن مردم از روند اعزام‌شان به کشور و موانع موجود از هموطنان خویش عذرخواهی نموده‌اند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *