سفر از پیش اعلام نشده وزیر دفاع جدید آمریکا به کابل

لوید آستین، وزیر دفاع جدید آمریکا، پس از سفری سه روزه به هند، در اقدامی از پیش اعلام نشده وارد کابل شد.

ارگ ریاست جمهوری با تأیید این خبر از دیدار لوید آستین با محمداشرف غنی، رئیس جمهوری و گفتگوها بر سر مسئله نگران کننده افزایش خشونت‌های اخیر توسط طالبان و تأکید آقای آستین بر حمایت دوامدار امریکا از نیروهای افغان خبر داد.   

اولین سفر وزیر دفاع جدید آمریکا به کابل در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس توافقنامه دوحه، امریکا تا ماه مه سال روان میلادی فرصت دارد تا تمامی نیروهای‌ش را از افغانستان بطور کامل خارج سازد.

لوید آستین درباره این‌که آیا نیروهای آمریکایی تا اول ماه مه افغانستان را ترک خواهند کرد یا نه، چیزی نگفته است. به گفته او تمرکز اصلی حالا ختم مسئولانه جنگ در افغانستان از طریق گفتگو است.

ژنرال آستین پیش از سفر به کابل، در سفری سه روزه به دهلی‌ با نارندا مودی، نخست وزیر و وزیران خارجه و دفاع هند دیدار و گفتگو داشته است.

خبرها محور گفتگو‌های آقای آستین و سران هندی را احتمال همکاری‌های بیشتر دولت هند پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نشان می‌دهند. چیزی که در سخنان وزیر امور خارجه هند در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با آقای آستین به صراحت عنوان شد. جایشانکار، روز گذشته گفت که هند متعهد به تقویت همکاری‌های دفاعی با ایالات متحده است و آستین نیز سفر به هند را سازنده و از تقویت و گسترش همکاری‌های استراتژیک با همکاران منطقه‌ای برای حفظ صلح و رفاه در منطقه پاسفیک و غرب اقیانوس هند سخن گفت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *