نگرانی گوترش و اردوغان از درگیری در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا

سفر دبیرکل سازمان ملل و رئیس‌جمهور ترکیه به اوکراین.

آنتونیو گوترش و رجب طیب اردوغان در جریان سفر به اوکراین در شهر لویو در غرب این کشور با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین دیدار کردند.

دبیرکل سازمان ملل و رئیس‌‌جمهور ترکیه در جریان این سفر به اوکراین نسبت به بروز هرگونه حادثه برای نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جریان درگیری‌ها هشدار دادند.

دبیرکل سازمان ملل در بخشی از سخنانش خواستار اعلام نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به عنوان منطقه‌ای غیرنظامی شد.

منطقه پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که از ماه مارچ در تصرف روسیه است، در هفته‌های اخیر شاهد درگیری سنگین توپخانه‌ای بوده است. مسکو متهم است که نیروگاه زاپوریژیا را به پایگاهی نظامی تبدیل کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در نشست سه جانبه با رئیس جمهور اوکراین و دبیرکل سازمان ملل گفت که در کنار اوکراین ایستاده‌ است و نباید فاجعه‌ای مشابه فاجعه چرنوبیل رخ دهد.

رئیس‌ جمهوری اوکراین سفر رجب طیب اردوغان به کشورش را پیامی قوی در حمایت از کی‌یف توصیف کرد. ولودیمیر زلنسکی همچنین هرگونه مذاکره صلح با روسیه را در صورت عدم عقب‌نشینی ارتش این کشور از قلمرو اوکراین رد کرد.

با اینحال، مقامات آنکارا و کی‌یف با حضور اردوغان و زلنسکی، توافقنامه‌ای مبنی بر بازسازی زیرساخت‌های ویران‌شده اوکراین در جنگ با روسیه را امضا کردند.

بر اساس این توافق جدید بین آنکارا و کی‌یف، یک کارگروه متشکل از نمایندگان دو کشور برای بازسازی اوکراین تشکیل خواهد شد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *