کوبا از لیست کشورهای (حامی‌تروریسم) امریکا خارج شد

آمریکا پس از ۳۳ سال کوبا را از فهرستی که آن‌را «فهرست کشورهای حامی تروریسم» می‌خواند، خارج کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پیشتر کنگره را از این تصمیم خود مطلع کرده و آنها ۴۵ روز فرصت داشتند که با این کار مخالفت کنند. فرصتی که دیروز به پایان رسید.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” وزارت خارجه آمریکا دیروز در بیانیه‌ای گفته است که جان کری، وزیر خارجه، تصمیم نهایی را برای برداشتن کوبا از این لیست گرفته و این تصمیم از امروز اجرایی می‌شود. به این ترتیب راه برای روابط نزدیک دیپلماتیک بین دو کشور هموارتر می‌شود.

رابطه دو کشور از پایان سال میلادی گذشته پس از پنج دهه تیرگی رو به بهبود گذاشته است.

حدود یک ماه پیش باراک اوباما و رائول کاسترو، روسای جمهور دو کشور با یکدیگر دیدار کردند. دیداری که از زمان ملاقات فیدل کاسترو و ریچارد نیکسون در سال ۱۹۵۹ سابقه نداشت. کمی پیش از آن هم وزرای خارجه دو کشور پس از نیم قرن با هم ملاقات کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه دیروز خود گفته است: “آمریکا درباره طیف وسیعی از سیاست‌ها و اقدامات کوبا دغدغه‌ها و مخالفت‌های جدی دارد، اما اینها به حوزه‌ای خارج از تعریف کشورهای حامی تروریسم تعلق دارند.”

آمریکا کوبا را متهم می‌کرد که به برخی اعضای گروه جدایی‌طلب باسک، اتا و همچنین چریک‌های فارک کلمبیا پناه داده است و به همین دلیل این کشور را از سال ۱۹۸۲ در فهرست حامیان تروریسم قرار داده بود. کوبا مستمرا اتهام حمایت از

تروریسم را رد کرده و خواهان حذف نامش از این فهرست بود.

در همین حال، انتقادها از لیست تروریسم امریکا همچنان باقی است و این  لیست نه بر اساس واقعیت‌ها؛ بلکه با توجه به نگاه امریکا به رابطه کشورها، افراد و گروه‌ها با منافع این کشور دانسته می‌شود. به طور مثال، نلسون ماندلا ، برنده جایزه صلح نوبل، سمبل آزادی در جهان و قهرمان استعمارستیزی آفریقای جنوبی تا سال  ۲۰۰۸ در لیست تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داشت.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *