۸ ثور؛ روز پیروزی جهاد مقدس افغانستان گرامیداشت شد

۴۶ سال پیش از امروز با کودتای احزاب چپی و کمونیستی کودتای خونین ۷ ثور در افغانستان رخ داد. این کودتا نه تنها علیه حکومت وقت بود، بلکه دین، ایمان و ارزش‌های ملی مردم افغانستان را هم نشانه گرفت و شکنجه، آزار، کشتار، قتل‌عام‌های وسیع مردم بیگناه، متنفذین، علما و روشنفکران، تخریب و ویرانی افغانستان نیز کلید خورد.

پس از این رویداد و اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، جنگ و جهاد مردم مومن و متدین افغانستان علیه کمونیست‌ها و اشغال کشور، از سراسر افغانستان آغاز شد. این جهاد، پس از ۱۴ سال مبارزات خستگی ناپذیر به پیروزی رسید و سرانجام در ۸ ثور سال ۱۳۷۱، رهبران جهادی با عزت و افتخار وارد کابل شدند.

امروز از این افتخار بزرگ ملی و اسلامی در کابل گرامیداشت شد. حکومت سرپرست در اعلامیه‌ای، هفتم ثور را روز سیاه و هشتم ثور را روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان خوانده است.

در این اعلامیه، گفته شده که در ۷ ثور ۱۳۵۷ ه.ش، چند تن از کمونیستان بیگانه‌پرور در افغانستان دست به کودتا زدند و کشور ما را به گودال جنگ و بدبختی بزرگ سقوط دادند.

بنوشته اعلامیه، پس از این رویداد، حدود یک‌ونیم میلیون افغان شهید و بگفته سرپرست وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، ۱۰ میلیون نفر مهاجر شدند.

نور محمد ثاقب؛ سرپرست وزارت حج و اوقاف هم گفت: “با تجاوز شوری به افغانستان، کشور به‌سوی تباهی و بربادی رفت”.

او اما تاکید کرد که مردم افغانستان ۳۲ سال پیش در هشتم ثور یک “نظام کفری و فکری” و “نظریه خلقی و کمونیستی” را شکست دادند و “روایت اسلامی” را دوباره زنده کردند.

برخی هم بر انتقال ارزش‌های جهاد مردم افغانستان به نسل‌های آینده تاکید نمودند.

مدارعلی کریمی، معاون وزارت شهرسازی و مسکن، در این مراسم روزهای پیروزی و استقلال افغانستان را جزء افتخارات مردم کشور دانیست و گفت، تاریخ دو دهه گذشته باید بی‌طرفانه نگاشته شود. او بر تامین عدالت در کشور تاکید کرد و گفت، مسوولیت ماست که با خوشرویی با مردم برخورد کنیم.

کریمی همچنین افزود که رهبری حکومت باید برای وحدت ملی و تقویت مشترکات کارهای بنیادی انجام دهد.

در این مراسم گفته شد که باید وحدت خود را حفظ کنیم و تلاش نماییم که چگونه می‌توانیم به خودکفایی برسیم و از احتیاج به بیگانگان نجات یابیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *