وزارت معدن و پطرولیم، از ناتوانی اش پرده برداشت

وزیر معادن و پترولیم می گوید: این وزارت در تهیه و تدوین اسناد و قراردادهای مربوط به استخراج معادن در کشور ناتوان است.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” وی گفت: در چند سال گذشته، در کشور ظرفیت سازی نشده، و در مواقع ضروری، ظرفیتهایی از خارج کشور قرض گرفته شده. داودشاه صبا که دیروز در مجلس نمایندگان حضور یافته بود، به معادن بزرگ مس عینک و آهن حاجیگک اشاره کرد و گفت: در این دو معدن، هیچ پیشرفتی در امر بهره برداری از آنها صورت نگرفته. وزیر مبارزه با مواد مخدر نیز بیکاری، ناامنی و دسترسی آسان به مواد مخدر را از عوامل اصلی افزایش اعتیاد در کشور خواند.

داود شاه صبا، وزیرمعادن و پطرولیم و سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر امروز به مجلس آمدند تا به سوالات نمایندان پاسخ دهند. آقای صبا در این جلسه گفت: افغانستان توانایی ظرفیت سازی در معادن حاجیگک و مس عینک را ندارد. او گفت: در چند سال گذشته، در کشور ظرفیت سازی نشده است.

وزیر معادن گفت: کنسرسیوم هندی که برنده معدن حاجیگک شده بود، برای امضای قرارداد مربوط به استخراج این معدن مردد است و امکان دارد، این قرارداد منعقد نشود. او گفت: شرکت هندی گفته، هزینه های لازم برای کار روی معدن حاجیگک بالا است، قیمت آهن پایین آمده و افغانستان توان ظرفیت سازی در بامیان را ندارد.

آقای صبا گفت: افغانستان توان ظرفیت سازی و سرمایه گذاری روی معادن بزرگ را ندارد و بهتر است، فعلا معدن حاجیگک استخراج نشود. به گفته او، به جای برنامه ریزی روی معدن حاجیگک، حکومت باید به سرمایه گذاری روی معادن کوچکتر اقدام کند. وزیرمعادن و پترولیم افزود: درطول ۵ سال گذشته، کار روی معدن مس عینک نیز هیچ پیشرفتی نداشته و شرکت چنیایی طرف قرارداد، فعلا علاقمند به استخراج این معدن نیست. او گفت: این شرکت خواهان تجدید نظر در قرارداد است و از جانب دیگر، پیش نویسی را شرکت چینی به وزارت معادن ارائه کرده، مورد قبول وی نیست.

وزیرمعادن افزود: ۲۱۰ میلیون دالر تاکنون هزینه امنیتی معدن مس عینک بوده اما هیچ کاری روی آن انجام نشده است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *