ناتو اقدام اخیر مسکو را تهدید آمیز خواند

ناتو، اقدام روسیه برای تقویت تسلیحات اتمی اش را محکوم کرده و آن را “تهدیدآمیز”، “غیرقابل توجیه” و “خطرناک” خوانده. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیروز اعلام کرد که این کشور بیش از چهل موشک بالستیک قاره‌پیما را به زرادخانه هسته‌ای خود خواهد افزود.

 به گزارش “شبکه تلویزونی تمدن ” افزایش موشک‌های بالستیک، بخشی از یک برنامه گسترده برای مدرنیزه‌سازی ارتش روسیه است. ولادیمیر پوتین دیروز گفت: این کشور امسال ۴۰ موشک بالستیک قاره را به ذرات خانه اش خواهد افزود؛ موشک های که به گفته او پیشرفته ترین سیستم های ضدموشکی، قادر به جلوگیری از موشک های بالستیک تازه روسیه نخواهند بود.

پوتین این خبر را دیروز در حالی اعلام کرد که این کشور استقرار سلاح‌های سنگین آمریکا در اروپای شرقی و در نزدیکی مرز با روسیه را محکوم کرده و آن را خصمانه‌ترین اقدام آمریکا از زمان پایان جنگ سرد خوانده است. رئیس

جمهور روسیه از توسعه و تقویت حضور نظامی ناتو ابراز نگرانی کرد و هشدار داد: هر کسی که ما را تهدید کند، سلاح های خود را به طرف او نشانه خواهیم گرفت.

ولادیمیر پوتین/ رئیس جمهوری روسیه “

اگر کسی ما را تهدید کند، سلاح های خود را به طرف او نشانه خواهیم گرفت، با تمام توان و تسلیحات او را هدف قرار خواهیم داد. ما از توسعه سیستم دفاع راکتی ناتو بسیار نگرانیم، این یک موضوع جدی و دارای اهمیت استراتژیک است”

ناتو اما توسعه موشک های اتمی روسیه را اقدامی غیر قابل توجیه، خطرناک و بی ثبات کننده خوانده. جنز استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پاسخ به سخنان ولادیمیر پوتین گفت: ناتو حرکات روسیه را زیر نظر دارد و امنیت اعضایش در اروپا را تامین خواهد کرد.

جنز استول تنبرگ/ دبیرکل ناتو

” توسعه تسلیحات اتمی روسیه توجیه ناپذیر، بی ثبات کننده و خطرناک است. این مسئه ای است که ما زیر نظر داریم و به همین دلیل ما توانایی و آمادگی نیروهای خود را تقویت می کنیم. ناتو امنیت تمامی اعضایش را تامین می کند”

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم از سخنان پوتین ابراز نگرانی کرد و گفت، این تصمیم با موافقتنامه استارت که واشنگتن و مسکو برای کاهش ذرات خانه های اتمی شان آن را امضا کرده اند، در تناقض است. کری بر مذاکره تاکید کرد و گفت، به طرف جنگ سرد نباید بازگردیم.

جان کری/ وزیر خارجه امریکا

” هیچ کسی نمی خواهد ما به عقب برگردیم و حالت جنگ سرد دوباره آغاز شود. بهتر است با حفظ احترام به همدیگر برای رفع نگرانی روسها از حرکات نظامی ناتو در اروپا مذاکره انجام دهیم”

تنش میان روسیه و آمریکا و کشورهای عضو ناتو به دنبال بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه سال گذشته آغاز شد و از آن زمان تا کنون هر روز افزایش یافته. پوتین با اشاره به بحران گفت، مسکو به موافقتنامه مینسک پایبند است و امریکا را متهم کرد که دولت اوکراین را برای اجرای این توافقنامه تحت فشار قرار نداده.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *