رئیس جمهور از کشور های میزبان مهاجرین، قدر دانی کرد

رییس جمهوراشرف غنى، در پیام ویدئویی بمناسبت ۳۰ جوزا رزجهانی مهاجرین گفته که باید تمام تلاش هاى خود را به خرچ داد تا هیچ فردی در کشور به بیرون شدن از خانه و قریه خویش مجبور نشود. وی گفته که رسانیدن کمک به خانواده های بیجا شده و پایان دادن به عواملی که آنها را مجبور به ترک خانه ها و قریه های شان کرده اند، هدف مهم ما است.

 به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن ” رئیس جمهور در این پیام از دو کشور همسایه ایران و پاکستان که به بیش از نود و پنج در صد از مهاجران افغان پناه داده اند و همچنین از کمیشنری عالی ملل متحد قدردانی کرده که در سخت ترین شرایط، دست مهاجران افغان را گرفته و به آنان مساعدت کرده اند.

رئیس جمهور به سفر اخیرش به ایران اشاره کرده وگفته: “هر دو طرف به توافق رسیدیم که برای بررسی امور مهاجرین، کمیته مشترکی ایجاد گردد. این کمیته در ایران روی مشکلات مهاجرین افغان کار خواهد کرد”. رئیس جمهور غنی گفت، “من از رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکر میکنم که فرمان دادند تا کودکان مهاجرین افغان حق ورود به مکاتب و مدارس آن کشور را داشته باشند. برای برگشت داوطلبانه مهاجرین، تمدید مدت اقامت، و دریافت جواز کار، با جانب ایرانی در ارتباط هستیم تا به توافق هایی دست یابیم”

وی از مقامات پاکستان نیز بدلیل موافقت با راجستر نمودن مهاجرین افغان تا اخیر سال جاری میلادی تشکری کرده و اظهار امیدواری نمود که جانب پاکستان با توجه به شرایط خاص افغانستان به تمدید این مدت اقدام نمایند.

رئیس جمهور تاکید کرد که باید به وضعیت مهاجرین که دوباره به وطن عودت کرده اند و تا حال در شرایط غیرعادلانه زنده گی می کنند، خانه ها و جایداد های شان غصب گردیده و حقوق شان پامال شده است، نقطه پایان گذاشته شود. وی، ادبیات کشور را مالامال از احساسات

عشق به وطن و تجارب تلخ دوری از کشور دانست و گفت مردم ما بیشتر از هر کسی دیگر این حقیقت را میدانند.

 رئیس جمهوری به مهاجران افغان در سایر کشورها نیز اشاره کرد و گفت، دفاع از حقوق اتباع افغانستان در کشور های خارجی وجیبه اساسی دولت است. وی افزود: “ما تلاش خواهیم کرد تا مهاجرین افغان از حقوق شان برخوردار باشند و زمینه تعلیم و کسب مهارت برای اطفال شان مساعد گردد”

او، یکبار دیگر داستان مهاجرین را بخشی غم انگیز از تاریخ معاصر کشور دانست و گفت: تصمیم و فیصله جدی ما این است که افغانستان را به خانه مشترک و امن همه افغان ها تبدیل کنیم، و آینده ای را سامان بدهیم که دیگر هیچ هموطنی مجبور نباشد که به دور از میهن خود زندگی کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *