هشت‌صد کارمند نهاد توزیع تذکره‌های برقی خانه‌نشین شدند

هشتصد کارمند اداره تذکره‌های الکترونیکی برکنار شدند. مسئولان این اداره، کمبود بودجه را علت برکناری این کارمندان عنوان کرده‌اند. نصیر احمد امین، رییس عملیاتی اداره تذکره‌های الکترونیکی می‌گوید، این تصمیم پس از آن گرفته شد که کشورهای کمک کننده، پول کمکی به این اداره را قطع کردند.

به گزارش “شبکه تلویزیونی تمدن” آقای امین می‌گوید: کسانیکه از کار برکنار شده‌اند، در بخش توزیع تذکره‌های الکترونیکی آموزش دیده بودند و در این بخش میلیون‌ها دالر سرمایه گذاری شده بود. او هشدار داد که برکناری این کارمندان، اداره توزیع تذکره‌های الکترونیکی را با چالش جدی مواجه ساخته و در صورت که انها دوباره به وظیفه بر نگردند، توزیع تذکره‌ها نیز کاری سختی خواهد بود. به گفته رییس عملیاتی اداره تذکره‌های الکترونیکی، برکناری این کارمندان، زنگ خطر جدی را در روند اصلاح نظام انتخاباتی نیز به صدا درآورده است. این درحالی است که مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گویند: پس از انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال گذشته، حکومت وحدت ملی طرح اصلاح نظام انتخاباتی را روی دست گرفته است. به گفته این کمیسیون، تا زمانیکه تذکره‌های الکترونیکی توزیع نشود و نفوس افغانستان به شکل دقیق مشخص نگردد، برگزاری انتخابات شفاف بیشتر یک شعار است.

قانون تذکره‌های الکترونیکی اوایل سال گذشته میلادی پس از جنجال‌های زیاد در مجلس نمایندگان تصویب شد. اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا “یو اس آی دی” و اتحادیه اروپا از منابع تمویل کمک کننده پروژه توزیع تذکره‌های الکترونیکی هستند. آنان پس از آن کمک‌های شان را به این اداره قطع کردند که حکومت وحدت ملی به سهل انگاری در توزیع تذکره‌های الکترونیکی متهم شدند. مسوولان اداره توزیع تذکره‌های الکترونیکی بارها اعلام کردند که اماده توزیع این تذکره‌ها هستند اما به گفته آنها در این مورد باید رییس جمهوری فرمان صادر کند.

برخی ناظران، از پیامدهای مهم توزیع این تذکره را بهم خوردن اکثریت و اقلیت قومی می دانند وبه همین دلیل است که معتقدند، حلقاتی مانع توزیع تذکره های الکترونیکی می شوند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *